A 2008 végétől bekövetkezett, egyes területeken 40-80 százalékos visszaesést követően 2009-2010-ben ezen az alacsony szinten stagnált a lízingfinanszírozás. A trend az elmúlt év végén megfordult, és az idei első negyedévben mérsékelt növekedés volt tapasztalható - fejtette ki Kozma Gábor, a lízingcég hálózati igazgatója a közleményben.
A kkv szektoron belül elsősorban a fuvarozással és a gépgyártással foglalkozó cégektől érkezik finanszírozási igény, és jellemzően 4-6 éves konstrukciót választanak a vállalkozások. Mivel első körben az export orientált cégek érzik meg a nemzetközi gazdasági fellendülést, ezért az euró alapú finanszírozás most népszerűbb, mint a forint alapú, miközben a svájci frank alapú lízing teljesen eltűnt a piacról.
A mezőgazdasági gépek finanszírozott értéke a 2010 első negyedévinek a duplájára, 2,78 milliárd forintról 5,37 milliárd forintra nőtt az idén.
Az IT és szoftver beruházásoknál még nagyobb volt a növekedés, a finanszírozott érték 3,38 milliárd forintra, az előző évinek a két és félszeresére nőtt.
A tehergépjármű beszerzések lízingfinanszírozása 12 százalékkal 20,69 milliárd forintra nőtt.
A személygépjármű piacot is a kkv szegmens megrendelései tartották életben, itt a visszaesés mértéke jóval alacsonyabb volt, mint a lakossági gépjárművásárlások finanszírozásában.
Kozma Gábor szerint a lízingfinanszírozás felfutása annak is köszönhető, hogy a szabályozó rendszer az ügyfelek számára kedvezőbb feltételeket teremt a lízinghez a hitellel szemben. A finanszírozó kockázata pedig lízingnél sokkal kisebb, mint a hitelezésnél.
MTI