A jövőre Biatorbágyon megnyíló üzletközpont lesz az első esküvő pláza Európában. Ez persze automatikusan felveti a kérdést: ha tényleg ilyen bombaüzlet, miért nem jutott még eszébe senkinek sem tőlünk nyugatabbra, ahol a plázakorszak jóval előbb elkezdődött, mint nálunk. Juhász Anna a Just Married Center projektvezetője szerint azért, mert bár a plázázás valóban előbb volt divat Nyugat-Európában, mint nálunk, de a tematikus plázák még csak 5-6 éve hódítanak mindenhol, tehát ebben nem vagyunk lemaradva nyugati szomszédainkhoz képest.
"Csak" a szalonhangulat szűnne meg egy plázábanAz esküvő pláza fogadtatása nagyon vegyes. A körúti boltok többsége nem adja fel jól bejáratott üzlethelyiségeit egy bizonytalan lehetőség miatt. Metzger Andrea, a Sherry Ruhaszalon tulajdonosa úgy véli, az esküvő pláza ötlete nem túl életszerű több okból kifolyólag is. Szerinte hátrány, hogy kiesik a városból, emellett sokkal drágább a bérleti díj, mint a belvárosban, így nem lesz akkora a választék, mint például az Erzsébet és Teréz körúton, illetve annak körzetében, mely környék önmagában is évtizedek óta "esküvő központként" működik.
A szalonvezető másik ellenérve az, hogy miután ez egy erősen szezonális üzletág, szinte képtelenség kitermelni fél év alatt az egész éves bérleti díjat. A kérdés érzelmi részéről pedig úgy véli, a ruhapróbálgatás annyira intim műfaj, hogy nem plázába való.
"A mennyasszonyaik többsége egy szál bugyira vetkőzik nálunk, sorra kapja a ruhákat, többször visszajár, igazítunk rajta, elhozza a barátnőket, vőlegényt, ez több, mint ruhabolt, ez egy valódi szalon, és pont ez a barátságos, közvetlen hangulat szűnne meg egy plázában. Arról nem is beszélve, hogy ott nem tudok egyszerre egy mosodát is bérelni, több próbahelyiséget, várótermet, és a fényviszonyoknak is speciálisnak kell lenniük. Azt gondolom, nem véletlen nincs külföldön ilyen, egész más hangulatú egy plázában sétálni, mint a körúton, a választékról nem is beszélve" – véli a szalonvezető.
85 százalék akarjaJuhász Anna, a Just Married Center projektvezetője érti a fenti indokokat, de nem ért velük egyet, mondván, hogy mindenki a jelenlegi vásárlási szokásokból indul ki. "Jelenleg a mennyasszonyoknak nincs választási lehetőségük, kénytelenek a körúton sétálva vásárolni, ahol nehéz parkolni, egy-egy kiválasztott ruhakölcsönző között nagy a távolság, és közel sem talál meg mindent egy helyen. A körúti szalontulajdonosok nem kérdezték meg a mennyasszonyok véleményét, hogy hogyan lenne nekik kényelmesebb, mi viszont igen. A válaszok 85 százaléka szerint a párok szívesebben vásárolnának meg mindent egy helyen, egy plázában"- mondta Juhász Anna.
A fejlesztők szerint optimizmusra ad okot az a tény, hogy a pláza üzlethelyiségeinek fele már most, az építkezés kezdetekor ki van adva. A beruházó Immogrinvest Kft. a bevételek egy részét várja csak az üzletektől, másik részére a helyi rendezvényektől számít. A Pláza tetőterén egy különálló rendezvény-emelet lesz, mely alkalmas esküvők, születésnapok, bálok helyszínére. Az Egyesült Államokban és Izraelben már sikerre vitt esküvő pláza is egyfajta garancia a műfaj létjogosultságára.
Gáborján Rita, az Extrém szendvicc nevű vállalkozás tulajdonosa szerint a házasodni vágyók nyitottak az új lehetőségekre. Mint az esküvő kiállítások rendszeres résztvevője úgy látja, hogy egyre több ember igyekszik mindent egy helyen beszerezni, nem véletlen hömpölyög a tömeg egy esküvői vásáron, így a körúti ruhaszalonra ugyanaz a sors vár, mint a régi cipő- és ruhaboltokra, melyeket kiszorítottak a plázák.
Nemes Ildikó, az esküvő kiállítás szervezője szintén több évtizede mozog a szakmában. Véleménye szerint az ötlet jó, praktikus, de tény, hogy Nyugat-Európában sem váltotta fel az esküvői körutakat a plázázás e témakörben elsősorban a hagyományoknak, és a magas költségeknek köszönhetően.
Juhász Anna úgy látja, a Just Married Center nem konkurenciája az esküvőszervezőknek, hiszen igaz, hogy a centerben mindent meg lehet majd kapni egy helyen, de például helyszínkínálat nem lesz, sőt az esküvőszervezőkre is számít a center.
A szervezőknek viszont, akik eddig önmaguk kínálták a "mindent egy helyen" vásárlás előnyeit – nem éri meg irodát fenntartani, főleg nem egy plázában.
Rátkai Tímea esküvőszervező elgondolkozott ugyan a kitelepülésen, de számításai szerint csak kalákában érné meg az alvállalkozóival együtt. Erre viszont kevés szabadúszó vállalkozik. "Én is egy pláza vagyok, minek menjek ki" – mondja az esküvőszervező. "Ettől függetlenül működhet az ötlet, biztos sokan kilátogatnak, és mivel a drága bérleti költségeket is gyorsabban akarják majd kitermelni az ottani üzlettulajdonosok, biztosan jobb dolguk lesz a vevőknek, mint a körúton. Például lehet, hogy ott nem lesz kétezer forintos ruha-próbadíj, és időpontot sem kell előre egyeztetni."
Gábor Fanni