Október elején derül fény a Kobe Steel csalására, mely szerint egy ideje számos nagyvállalatnak szállítottak hamis minőségi bizonyítvánnyal ellátott termékeket. Eleinte azonban úgy tűnt, hogy a kárvallottak a japán gyár régi autóipari partnerei, a Toyota és a Nissan lehetnek.
A Kobe Steel szerint megtörtént, hogy amennyiben a cég nem tudta előállítani a megrendelt termékeket, akkor a partnerek által elvárt anyagszilárdság helyett gyengébb minőségű termékeket adtak. A bizonylatokat és a mérési értékeket pedig egyszerűen meghamisították. Az acélgyártó vezetői szerint a szűkös határidők miatt az alkalmazottaik leterheltek voltak, és ez volt az oka annak, hogy csaláshoz folyamodtak. Azt ugyanakkor cáfolták, hogy ez a vezetők utasítására történt volna.
Ezek voltak az elmúlt évek legnagyobb vállalati borányai
Az érintett vállalatok listáját korábban nem adták ki, csak néhány vállalat lett ismert. Ráadásul egy héttel korábban még 200 érintett partnerről szóltak a beszámolók, míg immár félezer vállalat kaphatott hamisított minőségű terméket. Ráadásul nem csak acél, hanem réz és alumínium termékeket is érinti a botrány.
A csalás az említett autóipar esetében sem elhanyagolható, hiszen a tervezők nem véletlenül kívánnak egy adott minőségű anyagot az alkatrészekhez. Az ezeknél gyengébb anyagok ugyanis nem csak a járművek élettartamát csökkentik, de – akár emberi életeket követelő halálesetekkel járó - baleseteket is okozhat.
Az igazán döbbenetes azonban az, ha az érintett szektorok listáját áttekintjük: a járműipar mellett repülőgépgyártást, vasutat, de nukleáris atomerőműveket is érint a gyengébb minőségű termékek szállítása. Noha a részeltek nem ismertek, de belegondolni is rossz, ha esetleg anyagfáradás miatti műszaki hiba okoz problémát egy repülőnél, vonatnál, esetleg egy atomerőműnél.
A vállalat vezetése bocsánatot kért a partnereitől és jelezte, hogy már megtették a szükséges jogi lépéseket annak érdekében, hogy teljes egészében felderítsék a csalássorozatot, illetve felelősségre tudják vonni az abban résztvevőket.
Ha a Kobe Steel partnereit nézzük, a légiiparból a Boeing és a Mitsubishi is érintett, amelyek már közzétették, hogy vizsgálatot indítanak, de előzetesen nem hiszik, hogy biztonsági kockázata lenne az általa készített repülőknek. Az Airbus azt nyilatkozta, hogy eddig nem találtak gyanús alkatrészeket.
A járműiparban a Toyota, a Honda, a Nissan és a Ford is vásárlója a Kobe Steel termékeinek. Ezek a vállalatok egyelőre vizsgálják a potenciális hibákat. A GM és Mazda szerint viszont náluk nem okozott problémát a Kobe Steel csalása.
A Kobe Steel jövője meglehetősen borús per pillanat. A társaság részvényei vészesen zuhannak, az ügy egy héttel ezelőtti kirobbanása óta 40 százalékot veszítettek az értékükből. Az elemzők egy része szerint a vállalat menthetetlenül csődbe fog jutni az eset következtében. Mások úgy látják, a cég sorsa az lehet, hogy feldarabolják és az eszközei viszonylag jó áron gazdát cserélhetnek. A Kobe eddig nem közölte, hogy várakozásuk szerint milyen jogi és anyagi következményei lehetnek a csalásoknak. A most nyilvánosságra került történet egyébként nem példa nélküli az elmúlt évekből, a légzsákokat gyártó Takata esete nagyon sokban emlékeztet ugyanis erre.
mfor.hu