Ha egy társadalom életszínvonala emelkedik, akkor a fogyasztói kosarában értelemszerűen nagyobb arányt képviselnek a nem létfontosságú termékek és kisebbet azok, amelyek a mindennapokhoz elengedhetetlenek.
Magyarországon, ha nem is látunk robbanásszerű változást, a kiskereskedelmi statisztika azt mutatja, hogy a költéseinkben némiképp csökkent az élelmiszerek aránya és nőtt a nem élelmiszereké. Míg 2014 első hét hónapjában az üzemanyagon kívüli teljes kiskereskedelmi forgalom 46,07 százaléka ment élelmiszerekre átlagosan, az idei év hasonló időszakában már csak 45,11 százalék. Ugyan ez az arány a nem élelmiszerek esetében 41,18 volt tavaly és 42,22 idén. A fennmaradó részt a dohány és alkohol teszi ki, amely 12,74 százalékról 12,67-re nőtt, vagyis jóval kisebb mértékben változott.
Mivel ezek az arányok a nyers adatokból származnak a százalékok mögött a kiskereskedelem gyorsulásának megfelelő növekedés áll.
Az élelmiszerek arányának csökkenése mögött aligha áll a vasárnapi boltzár hatása. Egyrészt azért, mert már számos statisztika mutatta meg, hogy a döntés nem mért súlyos csapást a szektorra, másrészt pedig, ha a kisebb boltokban kényszerülve drágább termékeket veszünk (létezik ilyen hatás, erről korábban már írtunk), akkor annak pont, hogy emelnie kéne a nyers költési adatokat, nem pedig csökkentenie. Júliusban egyébként 114 millió forint híján majdnem 300 milliárdot hagytunk az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknál, amely messze az idei legmagasabb adat. Persze nyár közepén ez nem meglepő és vélhetően augusztus még erre is ráver pár milliárdot.
A dohány és az alkoholtermékek arányának szinten maradása ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a forgalom növekedésével is együtt jár. Pár napja írtunk arról, hogy a NAV adatai és a KSH termékcsoportonkénti bontása alapján a dohányboltok forgalma stagnálni látszik, mialatt a cigaretta ára folyamatosan nő. Ebből viszont azt nem tudjuk, hogy az emberek olcsóbb termékekre váltottak-e vagy kevesebbet szívnak. Az alkohol esetén azt tudjuk, hogy a tömény ára az év eleji jövedékiadó-változtatások következtében szintén emelkedett, tehát ebben az esetben is lehet, hogy változott a termékkosár.
mfor.hu