3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tovább szakadt a fehérárupiac az év elején. Januárban 20, február-márciusban 23-25 százalékos visszaesés mutatkozott az előző év azonos időszakához képest, vagyis a jelentősebb gyártók a tavalyi bázis 70-80 százaléka körül állnak, ami azt vetíti előre, hogy 2010 siralmasabb év lesz, mint a tavalyi, amikor 280-300 ezer darab termék esett ki a forgalomból. Az értékesítés éves szinten 900 ezer darab körül alakul - három évvel ezelőtt a piacon 1,3-1,4 millió darab termék is elkelt.

Az elmúlt évben az egész régióban Magyarországon volt az egyik legjelentősebb a fehérárupiac csökkenése. A GfK piackutató intézet adatai szerint a háztartási nagygépek mennyiségi értékesítése az egész évre vetítve 24,6 százalékkal, míg a porszívóké 15 százalékkal esett. Az értékbeli visszaesés ennél kicsit alacsonyabb, ami az átlagárak növekedését jelzi. Ennek hátterében számos, egymást erősítő tényező áll. A piac hazai szereplői számára kedvezőtlen euróárfolyam-változás egy részét, hosszú évek óta először, a gyártók kénytelenek voltak áraikban is érvényesíteni - mondta a Napi Gazdaságnak Belényesi Zsolt, az Electrolux belföldi értékesítési divíziójának vezetője.

Szintén az átlagárak növekedését hozta magával az az örvendetes trend mind a gyártók, mind pedig az ország hosszú távú környezetvédelmi stratégiája szempontjából, hogy jelentősen nőtt az energiahatékony termékek aránya az eladásokban, szinte minden fontos termék esetén. A hűtőkészülékeknél az A+ vagy annál jobb termékek aránya 2008-hoz képest 25,2-ről 32,7 százalékra nőtt. Az elöl töltős mosógépeknél ugyanez 47-ről 52,5 százalékra nőtt, míg felül töltős gépet már nem is adtak el A-nál rosszabb energiabesorolással. A mosogatógépeknél az AAA besorolású készülékek aránya 75-ről 83,6 százalékra növekedett.

A válság tehát leginkább a hűtők és a tűzhelyek piacát érintette tavaly, s egyelőre annyi látszik, hogy az év első két hónapjában a GfK adatai szerint nem fordult meg a trend és nem indult el a növekedés. Belényesi Zsolt szerint fontos lépés lenne például, ha a pár hete elindított készülékcsere-programot kiterjesztenék a teljes lakosságra.

A válság ellenére a jelentős gyártó cégeknél, így az Electroluxnál sem álltak le a fejlesztések, hiszen a hosszú távú túlélés és a fejlődés kulcsa csakis ez lehet. Ugyancsak nem vágták meg az innovációs büdzsét a Whirlpoolnál - mondta Láncz Domonkos, a Whirlpool Magyarország Kft. marketingigazgatója. A válság ellenére is kerültek a polcokra új termékek, ám ezek kommunikációjára sokkal kevesebb pénz jut, mint korábban. Ennek ellenére a márkát sikerült stabilizálni a felső középkategóriában.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!