Az elmúlt évben az egész régióban Magyarországon volt az egyik legjelentősebb a fehérárupiac csökkenése. A GfK piackutató intézet adatai szerint a háztartási nagygépek mennyiségi értékesítése az egész évre vetítve 24,6 százalékkal, míg a porszívóké 15 százalékkal esett. Az értékbeli visszaesés ennél kicsit alacsonyabb, ami az átlagárak növekedését jelzi. Ennek hátterében számos, egymást erősítő tényező áll. A piac hazai szereplői számára kedvezőtlen euróárfolyam-változás egy részét, hosszú évek óta először, a gyártók kénytelenek voltak áraikban is érvényesíteni - mondta a Napi Gazdaságnak Belényesi Zsolt, az Electrolux belföldi értékesítési divíziójának vezetője.
Szintén az átlagárak növekedését hozta magával az az örvendetes trend mind a gyártók, mind pedig az ország hosszú távú környezetvédelmi stratégiája szempontjából, hogy jelentősen nőtt az energiahatékony termékek aránya az eladásokban, szinte minden fontos termék esetén. A hűtőkészülékeknél az A+ vagy annál jobb termékek aránya 2008-hoz képest 25,2-ről 32,7 százalékra nőtt. Az elöl töltős mosógépeknél ugyanez 47-ről 52,5 százalékra nőtt, míg felül töltős gépet már nem is adtak el A-nál rosszabb energiabesorolással. A mosogatógépeknél az AAA besorolású készülékek aránya 75-ről 83,6 százalékra növekedett.
A válság tehát leginkább a hűtők és a tűzhelyek piacát érintette tavaly, s egyelőre annyi látszik, hogy az év első két hónapjában a GfK adatai szerint nem fordult meg a trend és nem indult el a növekedés. Belényesi Zsolt szerint fontos lépés lenne például, ha a pár hete elindított készülékcsere-programot kiterjesztenék a teljes lakosságra.
A válság ellenére a jelentős gyártó cégeknél, így az Electroluxnál sem álltak le a fejlesztések, hiszen a hosszú távú túlélés és a fejlődés kulcsa csakis ez lehet. Ugyancsak nem vágták meg az innovációs büdzsét a Whirlpoolnál - mondta Láncz Domonkos, a Whirlpool Magyarország Kft. marketingigazgatója. A válság ellenére is kerültek a polcokra új termékek, ám ezek kommunikációjára sokkal kevesebb pénz jut, mint korábban. Ennek ellenére a márkát sikerült stabilizálni a felső középkategóriában.