Más szakemberek véleménye szerint akár 50 százalékkal is növekedhet idén a magyarországi online reklámpiac, így az túllépheti az 5 milliárd forintos határt. Mester Sándor, az [origo] értékesítési igazgatója lapunknak elmondta: a 2004 óta negyedévenként publikált Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint az online hirdetési szegmens tavaly több mint 50 százalékkal növekedett. (A MOHI 8 online kiadó, a Habostorta, a Házipatika.com, az Index, a Napi Online, a Portfolio.hu, a Ringier Online, a Sanoma Online, a T-Online-[origo] összesített, médiánál maradó hirdetésbevételi adataiból jön létre.)
Mester szerint 2005-ben a 2004-es növekedésnél valamivel lassabb, 35-40 százalék körüli bővülés várható a online hirdetési piacon. A folyamatos és nagy tempójú bővülés annak köszönhető, hogy a hirdetők egyre inkább kezdik felismerni és kiaknázni az online marketingben rejlő, más médiumokhoz képest egyedinek mondható lehetőségeket (pontos targetálhatóság, rendkívüli hatékonyság.
Online reklámzabálók
A Pricewaterhouse Coopers felmérése szerint az Egyesült Államokban 2004-ben 33 százalékkal 9,6 milliárd dollárra (7,49 milliárd euró) emelkedett az online hirdetésekre fordított összeg. A kereső portálok kulcsszavas kereséseire ennek 40 százalékát fordították a hirdetők az előző évi 35 százalékos részarány után.
Az Egyesült Királyságban 2004-ben a hirdetők összesen 653,3 millió fontot költöttek internetes reklámra, ami 60 százalékkal több az egy évvel korábbi 407,8 millió fontnál. Az online hirdetések 3,9 százalékot haraptak ki a reklámtortából, ami most először nagyobb, mint a rádióreklámok 3,8 százalékos részesedése.
Az internet mint hirdetési felület növekvő népszerűsége nagyobb távlatból még szembetűnőbb: 2000 óta az online reklámköltés az Egyesült Királyságban megnégyszereződött. Az adatokat közreadó Interactive Advertising Bureau szerint a tendencia hátterében az áll, hogy egyre több háztartásban van már szélessávú internetkapcsolat.
Tunyogi Henrik
Felvásárlásba kezdtek a hazai online mogulok
A magyar online piac gyors ütemben növekszik és egyre vonzóbb a befektetők számára. Legalábbis erre lehet következtetni egyes nemrégiben történt tulajdonosváltásokból és online piaci költésekből. Többek szerint az online média fejlődésének legfőbb kárvallottja a nyomtatott sajtó. Írásunkban megpróbáljuk feltérképezni a vezető online médiumok és tulajdonosaik körét.