A NiT-Hungary még ódzkodik a tervezettől
A NiT-Hungary elnöksége már megtárgyalta és nem fogadta el a kormány legújabb tervezetét. A megállapodásban érdekelt szervezetek elnökeinek részvételével péntekre közös konzultációt kezdeményezett. Ezzel a döntésével a NiT-Hungary az első érdekképviselet, mely elutasítja a keretszerződést.
Karmos Gábor, az MKFE főtitkár-helyettese elmondta: a legutóbbi tervezet sem elégíti ki az érdekképviselet június 18-i országos küldöttgyűlésének határozatát. Ezzel együtt leszögezte: "Az MKFE-nek nincs újabb követelése, csak a közgyűlési határozatban foglaltakhoz ragaszkodik". Karmos Gábor és Dénes András véleménye szerint a fuvarozóknak el kell fogadniuk azokat a pontokat, melyekben a fuvarozók egyetértenek, mert különben csak gördítik maguk előtt javaslataikat a végtelenségig.
Karmos Gábor |
Karmos Gábor elmondta: a hétvégi forgalomkorlátozással kapcsolatban visszalépés történt a kormány részéről, hiszen míg azt korábban tárgyalható kérdésnek tartotta a kabinet, mára le kívánja venni a napirendről. Hozzátette: az MKFE azt szeretné elérni, hogy a nyári időszakban oldják fel a szombat éjszakai korlátozást.
A főtitkár-helyettes elmondta: az MKFE a gázolaj esetében literenként 10 forintos jövedékiadó csökkentést tart kívánatosnak. Ismertette: jelenleg literenként 85 forint a gázolaj jövedéki adó tartalma. Az érdekképviselet számításai szerint egy év alatt 675 millió liter gázolajat tankolnak külföldön a magyar fuvarozók, a teljes belföldi fogyasztás pedig 2,2 milliárd liter.
Hozzátette: a számításban azonban nem szerepel a tranzitforgalom, az üzemanyag-turizmus, a plusz 200 millió liter többletforgalmazás alapján befolyó kőolaj-importvám bevétel, az üzemanyag forgalmazók hasznából keletkező társasági adó, az szja és a tb többletbevétele. "Becsléseink szerint ezek az elemek bőségesen fedezik a 7 milliárd forintos hiányt".
Véleménye szerint a 10 forintos jövedéki adómérték-csökkentés által versenyképes gázolajár alakulhat ki Magyarországon, ami fogyasztás-növekedést generál, ez pedig "bőségesen fedezi a költségvetési bevételkiesést".
A gépjárműadóval összefüggésben elmondta: az érdekképviselet kifogásolja, hogy bár jogszabály korlátozza a hétvégi forgalmat, azokra a napokra is meg kell fizetni az adókat. Úgy vélte, hogy nem teljesen konform a magyar gépjárműadó-törvény az Európai Unió erre vonatkozó elveivel. Mint mondta, az adókötelezettség a pótkocsira és a félpótkocsira is vonatkozik, holott ezek más jogszabályban nem minősülnek gépjárműveknek.
Mint arról az mfor.hu korábban már beszámolt, a GKM korábban egy 34 pontos, 16 oldalas csomagot adott át az érdekképviseleteknek, amellyel a közúti fuvarozók versenyhelyzetének javítására általuk korábban kidolgozott 30 pontos javaslatcsomagra válaszoltak.
Szanyi Tibor elmondta: a GKM harmadik, 14 pontból álló javaslatcsomagjába azok a pontok kerültek, amelyek egyetértés esetén csak hosszabb távon, esetlegesen csak az EU-val konzultációs eljárás valósíthatók meg.
A GKM politikai államtitkára által javasolt augusztus 23-án esedékes keretszerződést előreláthatólag mind a négy fuvarozói érdekképviselet aláírja. Ezzel pont kerülhet a már régóta dúló vitasorozat közös elemeire, illetve még idén érdemi előrelépés várható az ügyben. Jövő év január 1-ével az új adótörvény bevezetésével pedig további - nem kizárólagos - kedvezményekre számíthatnak a fuvarozók.
Tunyogi Henrik Menedzsment Fórum