A GVH - a korábbi gyakorlatához hasonlóan - az állami tulajdonban álló vállalkozások függetlensége kapcsán azt vizsgálta, hogy az érintett állami tulajdonú vállalkozás üzleti tervét saját maga, vagy pedig a tulajdonosa hagyja-e jóvá.
A vizsgálat során a GVH megállapította, hogy a közös irányítást szerző MNV és a Tiszavíz egymástól nem független vállalkozások, mert az állami tulajdonban lévő Tiszavíz üzleti tervét a tulajdonosi jogokat gyakorló MNV hagyja jóvá. A tranzakcióban résztvevő további két vállalkozás - az AEROPLEX Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. és a Malév GH Földi kiszolgáló Zrt. - pedig a Malév 100 százalékos tulajdonában áll, tehát sem egymástól sem a Malévtól nem függetlenek.
Ezt követően a GVH azt vizsgálta, hogy a Malév üzleti tervéről ki hoz döntést, mivel a leányvállalatai közvetlenül nem állami vállalatok. Ennek körében a GVH pontosította a korábbi gyakorlatát és kimondta: az állami tulajdonú vállalat önállósága nemcsak az üzleti terv elfogadására szóló felhatalmazástól, hanem az elfogadásra való képességtől is függ. Ez utóbbi azért fontos, mivel a GVH megállapította, hogy a felszámolás alá került Malév igazgatósága annak ellenére nem volt képes a 2012. évre üzleti tervet elfogadni, hogy az erre vonatkozó felhatalmazást a 2011. év végén megkapta.
Mindezekre tekintettel a Malév a versenyjogi szempontból releváns versenystratégiai magatartását tartósan befolyásoló döntés képességével nem rendelkezik, ezért a tulajdonosi jogokat gyakorló MNV-től nem független, így az összefonódás nem engedélyköteles.
MTI