5p

Amikor izgatottan kibontjuk a karácsonyfa alatt elhelyezett dobozokat, ritkán gondolunk arra, hogy hány ember hozza létre a terméket védő-díszítő anyagot, tervezi a dizájnt, alkotja meg a grafikát, találja ki a színeket. Máshogy kell becsomagolni egy műszaki cikket, egy összeszerelhető széket vagy egy márkás kozmetikumot, netán díszes papírtáskába helyezni egy üveg bort. Erről beszélgettünk Szakál Jánossal, a debreceni Sz. Variáns tulajdonos-igazgatójával.

Hogyan indultak el?

Az egész egy 70 négyzetméteres ipari konyhában kezdődött, Debrecenben, az 199o-es évek elején. Ma milliárdos árbevétellel büszkélkedhetünk, és a világ legtávolabbi sarkába is szállítunk. Mai szóval startup-ok voltunk, bár akkor még nem ismertük ezt a kifejezést. Amikor megtudtuk, hogy az IKEA három munkatársa személyesen látogat el hozzánk – még a ’90-es években – szétnéztem a műhelyben, és arra gondoltam, hogy először is ki kellene takarítani. Megalakulásunk után 4 évvel már az IKEA 54 áruházának gyártottuk a mikrobordázott, ovális dobozokat – évente egymilliót.

Honnan szerezték tapasztalataikat a kilencvenes években?

Ekkor még nem volt olyan fontos szempont itthon a csomagolás. Évente 2-3 alkalommal jártunk külföldi kiállításokra, de a repülőtéri duty free shopban is alaposan szétnéztünk akkor, hiszen rengeteg volt a nyugati áru. Ma már számos termék, amit a budapesti terminál üzleteiben találok, a mi műhelyünkből kerül ki, amit soha nem gondoltunk volna.

Szakál János: szeretjük olyan dolgokkal körülvenni magunkat, amiken megpihen a szem
Szakál János: szeretjük olyan dolgokkal körülvenni magunkat, amiken megpihen a szem
Fotó: Sz. Variáns

Ugorjunk át a XXI. századba!

A ma már több mint 75 főt foglalkoztató, dinamikusan fejlődő családi vállalkozásunk árbevétele megközelíti a 2 milliárd forintot, Európa-szerte és a tengerentúlra egyaránt szállítunk, Amerikától Japánig a mi díszcsomagolásainkban jelennek meg a jeles magyar márkák, legyen szó a Herendi porcelánról vagy a Stühmer csokoládéról. Számos szakmai díjat nyertünk el: tíz alkalommal a Hungaropack nagydíjat. 2022-ben a St. Andrea Szőlőbirtok egyik borának díszdoboza kapta meg a szakma egyik legrangosabb nemzetközi elismerését, a Worldstar-t.”

A vásárló sokszor a külcsín alapján dönt.

Valóban. A kutatások szerint az átlagos vásárló, aki mindössze 30 percet tölt el egy áruházban, összesen 9 ezer árucikket érzékel ennyi idő alatt, másodpercenként 6-ot. Ez alapján kiszámolható, hogy a csomagolásra a csupán 0,16 másodperc jut, ennyi idő alatt kell őt megnyerni.  hogy eldöntse, mit vesz meg.  Nemcsak a termékek milliói érkeznek Ázsiából: a csomagolási világpiacot is Kína uralja.

Melyek a legfrissebb csomagolási trendek?

A fenntarthatóság nemcsak divatos szlogen, hanem egyre összetettebb társadalmi kérdés. Bár tény, hogy nem mindegyik doboz, tasak kerül újra hasznosításra. Ezért is léptünk a közelmúltban új márkával a piacra, Zöldtáska néven. Ezek a termékek 100 százalékban lebomló papírból készülnek, amelyeket költséghatékony technológiával állítunk elő, fotóminőségű feliratokkal, logókkal.

Mind az alapanyagbeszállítók, mind a csomagolásba kerülő termékek gyártói egyre tudatosabban fordulnak afelé, hogy a fogyasztási szokásaink ne legyenek ártalmasak környezetünkre. Azt mindannyian tudjuk, hogy a csomagolásra szükség van, a terméket védeni kell a szállítás során. Az esztétikum az életünkben egyre fontosabb szempont, szeretjük olyan dolgokkal körülvenni magunkat, amin megpihen a szem. Fontos, hogy a csomagolás a „jár nekem” életérzést is tükrözze.

 A papíralapú csomagolás teret nyerhet a műanyaggal szemben
A papíralapú csomagolás teret nyerhet a műanyaggal szemben
Fotó: Sz. Variáns

 Egyre több dolgot dobozolunk, vagy egyre kevesebbet?

A fogyasztás ösztönzése továbbra sem elhanyagolható szempont, de a vásárlói magatartásban is teret nyernek a tudatosabb választások. Így sok gyártó a térfogatcsökkentés felé fordul a csomagolások tervezése során, azaz tudatosan csökkentik és ésszerűsítik a szállítandó áru tömegét. Így kevesebb a feleslegesen felhasznált papír, a terméknek már nem a mérete számít, sokkal inkább a felhasznált anyagok minősége. A díszcsomagolás akár hosszabb időre is velünk marad, kaphat egy másodlagos funkciót, növelhető az élettartama.

Melyek a legdivatosabb alapanyagok?

 A papír alapú teret nyerhet a műanyaggal szemben.  A kérdés nem csak az, hogy többet vagy kevesebbet csomagolunk, hanem hogy mibe. Előtérbe kerültek az innovatív alapanyagok, az újrahasznosított és megújuló forrásokból származó papír. A fa mellett megjelennek az alternatív rostok, mint fű, fa, gomba, alga…. De ezek ár-érték arányban még nem tudnak versenyezni a farosttal.

Megesik, hogy a doboz drágább, mint a beltartalma?

Ez szegmensenként változik, nagyban befolyásolja a termék típusa, feladata. A csomagolás lehet egy szükséges elem, ami segít a fogyasztóig épségben eljuttatni egy terméket, ezeket kell leginkább költséghatékonyan előállítani, de lehet a termék koncepciójának szerves része. Nagyobb értékű árucikk esetében n nagyobb költséget jelenthet a csomagolás, hiszen a vizuális kommunikáció részét képezi, közvetíti a benne rejlő tárgy fő tulajdonságait. Ilyenkor nagyobb megbecsülést kap a csomagolás maga, és később kerül a hulladékok közé. A külcsín, vagy akár a termék köré épített rituálé része lehet a marketing céloknak. Hozzájárulhat ahhoz is, hogy egy telített piacon kiemelje az adott márkát, annak megkülönböztető értékeit.

Ehhez szoros együttműködés szükséges a gyártókkal, legyen a termék kozmetikum vagy bor…

Igen, fontos a gyártókkal való közös gondolkodás, legyenek ők az elektronikai ipar, az organikus kozmetikumok vagy akár a legelismertebb pincészetek képviselői. Ugyanakkor hatékonyan segítjük az induló vállalkozásokat, egyszerűbb, de minőségi csomagolásokkal, papírtáskákkal, illeszkedve a költségkeretükhöz. Munkánkra természetesen folyamatosan visszahatnak a papíripar gondjai, és az általános gazdasági helyzet alakulása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!