Gaskó István elmondta, hogy a négy vasutas reprezentatív szakszervezetek által kötött megállapodásokat a munkavállalók szempontjából nem tartják pozitívnak, sőt azok rontottak az eddigi helyzeten. Példaként említette, hogy míg korábban 3 órán belül elérhető helyen kellett megfelelő munkát ajánlani a munkahely megszűnése estén, a többi szakszervezet által kötött megállapodás ennél rosszabb feltételeket tartalmaz.
A VDSZSZ keddi közleménye szerint a négy vasutas szakszervezet a hétfőn kötött megállapodással gyakorlatilag jóváhagyta 29,5 vonalszakasz bezárását, és 2010. végéig sztrájkmoratóriumot is vállaltak. A VDSZSZ a megállapodásokat nem írta alá, a kormánnyal kötött keret-megállapodásban ugyanis még utalás sincs a 40 milliárd forint vasútból történő kivonásának megakadályozására, annak ellenére, hogy ez a kollektív munkaügyi vita kezdeményezésének egyik lényeges eleme volt - írja a szakszervezet.
A keret-megállapodás ugyan tartalmaz egyes, foglalkoztatás-biztonságra vonatkozó elemeket, de ezek nyomába sem érnek a MÁV-csoport cégeinél jelenleg hatályos foglalkoztatás-politikai megállapodásoknak, amelyek - a MÁV-START kivételével - szintén 2010 végéig érvényesek - vélekedett a VDSZSZ.
Hétfőn négy vasutas reprezentatív szakszervezet - a Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete - megállapodott a kormánnyal a kollektív munkaügyi vitában.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem részese a megállapodásnak, képviselői még a tárgyalás közben elmentek a helyszínről, mert nem tartották érdeminek az egyeztetést.
Az öt érdekképviselet azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasították, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolták a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint a foglalkoztatást is érintő vasúti mellékvonalak megszüntetését.
MTI/Menedzsment Fórum