2001. augusztus 8. 11:00

A magyar export mintegy háromnegyedét felvevő Európai Unió országaiban tapasztalható gazdasági lassulás nyomán mérséklődött a magyar vállalatok teljesítménye is.

A magyar cégvezetők többsége megerősítette, hogy romlott piaci helyzete. Emellett a szokásos nyári leállások is hozzájárultak a visszaeséshez. Van ugyanakkor olyan cég is, amelynek kedveznek a külföldi gondok, mivel a takarékoskodó nagy gyártók előszeretettel helyezik át termelésüket egyebek között Magyarországra.

Az esztergomi Suzuki-gyár járműkibocsátása júniusban több mint 10 százalékkal volt kevesebb, mint májusban, az adatokból azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nyáron általában csökken a kereslet a személyautók iránt -- mondta lapunknak Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. pr-vezetője. Az őszi keresletfelfutásra pedig csak később kezdenek készülni Esztergomban. Ugyanakkor az idei júniusi kibocsátás több mint nyolcszázzal haladta meg a tavalyit.

A szentgotthárdi Opel-gyár növelte motorkibocsátását májusról júniusra, bár ha az első félévi összesített adatokat vizsgáljuk, az idei első hat hónapban a tavalyinál 39 ezerrel kevesebb, 230 ezer motor hagyta el a gyárat.

Az elektronikai berendezések szerződéses gyártójaként ismert Flextronics magyarországi teljesítményében nem tapasztalható visszaesés, a növekedés éves szinten továbbra is jelentős -- fogalmazott Peter Baumgartner, a társaság kelet-közép-európai igazgatója. A Flextronics 10 ezernél több alkalmazottjával, közel 250 millió forintos árbevételével a legnagyobb tíz hazai vállalat közé tartozik. A tapasztalatok szerint a vállalat számára a fellendülés mellett az általános piaci nehézségek is sokszor kedveznek, hiszen ekkor a nagy gyártók a költséghatékonyság jegyében gyakran kihelyezik a termelést. Horváth István, a Kontavill Legrand Rt. vezérigazgatója ugyanakkor kiemelte, hogy a beruházások csökkenéséről szóló híradások már jelezték a problémát. A multik itteni leányvállalatai is visszafogottabbá váltak. Emiatt a szentesi cég is csökkentette termelését, s a raktáron lévő készleteit igyekszik értékesíteni.

A kedvező évindulás után a második negyedévben már kül- és belföldön is kevesebb készterméket tudott eladni a Csepeli Fémmű Rt. -- tudtuk meg Barabás Endre gazdasági vezérigazgató-helyettestől. A társaságot kedvezőtlenül érintette az amerikai gazdaság lassulása is. A vezérigazgató-helyettes hozzátette: szeptember--októberben tisztább képet kaphatnak, vélhető ugyanis, hogy szezonális hatások is negatívan befolyásolják a piacot.

Kármán Antal, a Jászberényi Aprítógépgyár vezérigazgatója kiemelte, hogy ágazatukban a termeléskibocsátás csökkenésének elsősorban szezonális okai lehetnek. A nyugat-európai cégek többsége ugyanis nyáron hosszabb szünetet tart, s az általuk megrendelt részegységeket csak nyár végén szállítják ki. A cégnek nem csökkent a rendelésállománya, viszont a forint erősödése miatt a jövedelmezőség romlott.

Az élelmiszer-ipari cégek közül azok jeleztek visszaesést, amelyek szezonális termékeket dolgoznak fel, ilyen például a növényolajipar. Kollár Lajos, a Cereol Rt. elnök-vezérigazgatója szerint csaknem a teljes hónapot karbantartással töltötték üzemeik.

Más években, júniusban magasabb volt a gyümölcsléfogyasztás, mint az idén -- mondta Fazekas Endre, a Sio-Eckes Kft. vezérigazgatója. A visszaesés okát még vizsgálják, de úgy tűnik, igazuk lett azoknak, akik az élelmiszer-fogyasztás csökkenését prognosztizálták erre az évre.