A mosószerek négy legnagyobb gyártójának együttes piaci részesedése értékben az 1999. évi 92 százalékról 80-ra csökkent. Ez a negatív trend a kivételek közé tartozik. A vezető négy világcég után az ötödik helyen magyar tulajdonú cég található, az Egyesült Vegyiművek.
Fogkrémnél kiemelkedően nagy a nemzetközi vállalatok súlya, hiszen mind az öt első helyet ők foglalják el. Együttes piaci részesedésük 1999-ben elérte a 88 százalékot, és tavaly is lényegében szinten maradt, 86 százalékkal. Érdekes viszont, hogy a nemzetközi márkák piaci részesedése csökken, míg a hazai márkáké növekszik. A nemzetközi márkákra értékben 66, mennyiségben 55 százalék jut a forgalomból. A külföldi vállalatok által gyártott hazai márkák mutatója értékben 28, mennyiségben 38 százalék. A hazai gyártók hazai márkái értékben 2-ről 4 százalékra növelték részesedésüket.
Az édességeknél érdekesség az, hogy a külföldi tulajdonban lévő hagyományos hazai márkák gyártója, a Győri Keksz rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel. A harmadik helyen viszont magyar tulajdonban lévő cég áll magyar márkákkal. Az első öt közé tartozó, világmárkákat forgalmazó három legnagyobb cég együttes részesedése 26 százalékot ért el három évvel ezelőtt is, és tavaly is.
Globalizálódó fogyasztás - mindenütt ugyanaz a polcokon
A multinacionális cégek termékei mindenütt ott vannak Európában - derült ki a a bécsi székhelyű Fessel-GfK piackutató intézet legújabb felméréséből. Egyes márkák Közép-, Kelet- és Dél-Európa országaiban is dominánsnak számítanak legyen az élelmiszer vagy háztartási vegyi áru. Ezek találhatók az egyes termékkategóriák legnagyobb öt márkája között.