Dél-Korea is a reformok mellett döntött, és 2002-ig eltörli a merev egyetemi felvételiket. De a reformokat nehéz bevezetni. Iskoláikban még a régi rendszer uralkodik, melyet nem olyan könnyű megváltoztatni. Egy vidéki hivatalnok például nemrég kiadott egy utasítást, mely szerint nem szabad 60 centiméternél hosszabb pálcát használni, s a tanárok csak akkor alkalmazzanak testi fenyítést, amikor más diák nem látja, és csak a "veszélytelen helyeken" üssék meg a diákot.
Koreában azonban, ahol a hierarchia mellett döntöttek a demokrácia bevezetése helyett, nehéz a helyzet. Egyetemi diploma nélkül elképzelhetetlen a karrier, így a koreai szülők továbbra is megpróbálják megvesztegetni a tanárokat a chonji-val, a pénzzel bélelt fehér borítékkal. A szülők félnek, hogy a szabványosított teszt nélkül a gazdag, illetve a jó kapcsolatokkal rendelkező szülők gyerekeinek nagyobb esélyük lesz, hogy bejussanak az egyetemre.
Egyes országokban a számítógép tűnik a legrövidebb útnak a modern oktatáshoz. Malajziában elindítottak egy Intelligens Iskolák elnevezésű programot, melynek célja a számítógépek és az internet bevezetése minden iskolába. Egy malajziai ügyvéd szerint könnyű megszerezni a "hardvert", a nehéz feladat a "szoftver", azaz az emberek gondolkodásra bírása. Véleménye szerint a malajziai joghallgatóknak elképzelésük sincs, hogyan kell globálisan gondolkodni, pedig erre egyre nagyobb szükség van. Malajziában rájöttek, hogy el kell szakadniuk a dogmatikus tanítástól, és több szabadságot kell adniuk diákjaiknak, hogy saját igényeik szerint tanulhassanak. A konzervatív szülők tartanak attól, hogy az új szabadság veszélybe sodorja gyerekeiket, mint például a pornográfia az interneten.
Az oktatási rendszer reformja nem fogja megoldani a problémát társadalmi változások nélkül - írja Elliott. Ha az ázsiaiak a "szoftver" modernizálására összpontosítanak, az iskolákkal kezdve, újra felfedezik, amit már korábban is tudtak: az ázsiaiak tudnak gondolkodni.
Gondolkodnak helyettük
Ázsiában megbízható, engedelmes munkavállalók kerülnek ki az iskolapadokból, akik fegyelmezetten végzik feladatukat, lelkiismeretesek munkájukban. Azonban a gondolkodást a vezetőikre bízzák.