Októbertől minden EU-tagország saját maga dönthet arról, kötelezi-e a gyártókat arra, hogy a dobozokon elrettentő képekkel illusztrálja a dohányzás káros hatásait. Az eddigi hírek szerint Írország és Belgium kíván ezzel a lehetőséggel élni, Nagy-Britannia pedig hasonló lépést fontolgat. Az EU akciójával egyébként Kanada példáját követi, ott ugyanis 2001 óta hasonló fotókkal látják el a cigarettásdobozokat.
Hazánkban mindeddig csupán hagyományos lépésekkel próbálják felvenni a harcot a fiatalkori dohányzás ellen. A Magyar Dohányipari Szövetség (MDSZ) 2003-ban indult kampánya idén októberben folytatódott: a felelősségteljes kereskedő néven ismertté vált akció-sorozat keretében idén már a tavalyinál ötezerrel több, összesen 25 000 kereskedelmi egység dolgozóit segítik információs anyagokkal és tréningekkel a törvény betartásában.
Mint ismert, az 1999-ben elfogadott XLII. számú törvény tiltja, hogy 18 éven aluliaknak dohányárut adjanak el. A vásárló korát illetően felmerülő kétely esetén az eladó kérheti az életkor igazolását. Ha a vásárló a kereskedő kérésére sem igazolja életkorát, az eladónak meg kell tagadnia a kiszolgálást.
A programmal azt szeretnék elérni, hogy a kereskedők a törvényben előírt kötelezettségüket betartsák, és ne adjanak el cigarettát fiatalkorúaknak. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálati adatai szerint 2003-ban a kereskedelemben dolgozók 60 százaléka ismerte csupán törvényi kötelezettségeit, míg 2004 tavaszán több mint 90 százalékuk járt el jogszerűen, amikor - betartva az életkori szabályozást - nem adott el dohányárut gyerekeknek.
(Menedzsment Fórum)
Gyomorforgató fotókkal kampányol az EU a dohányzás ellen
A közeljövőben új, sokkoló fotókat tartalmazó reklámhadjáratot indít az Európai Unió a dohányzás ellen. A 72 millió eurós kampánnyal elsősorban a fiatalkorúak kedvét próbálják elvenni a cigarettától. A képek a jövőben bármely EU országban árusított dohánytermék dobozán megjelenhetnek.