A Vám- és Pénzügyőrség a feketegazdaság elleni határozott fellépés mellett fontosnak tartja, hogy a legális gazdaság szereplői minél egyszerűbben, gyorsabban és olcsóbban tudják teljesíteni kötelezettségeit, ennek pedig a legfontosabb eszköze az elektronikus alkalmazások minél nagyobb elterjesztése - hangoztatta Nagy János, a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka.
Elmondása szerint 2007-ben szinte teljes körűvé vált Magyarországon az elektronikus vámügyintézés, tavasszal indult el kísérleti jelleggel az európai uniós elektronikus automatikus exportellenőrzési rendszer. "Örömmel mondhatom, hogy árunyilatkozatok egyharmada már teljesen elektronikus módon érkezik hozzánk" - mondta. Hozzáfűzte: az ősszel sikeresen befejeződött az export irányú elektronikus vámügyintézés tesztelése is, országosan ezekben a napokban indult a rendszer és már a kezdetekor 12 százalékos használatot mértek.
Az elektronikus közteher megfizetési rendszert a lakossági ügyfelek és a kereskedelmi ügyfelek részére is igyekeznek hozzáférhetővé tenni, ennek köszönhetően ma már például az uniós külső határokon az ügyfelek elektronikus formában, bankkártya segítségével tudják a befizetéseket intézni. "Egy elektronikus kontakt központot is létrehoztunk, ahová bármilyen a vámügyintézést, pénzügyi teljesítést érintő problémával lehet fordulni segítségért" – mondta a parancsnok.
Nagy János szólt arról is: a kormány néhány héttel ezelőtti döntése alapján a Vám- és Pénzügyőrség kap megbízást arra, hogy kifejlessze azt az "egyablakos" elektronikus ügyintézési rendszert, amely a VPOP-n túl az ügyintézésbe bekapcsolja például az APEH-et, az engedélyezéseket végző különböző hivatalokat, a környezetvédelmi minisztériumot, a mezőgazdasági- és vidékfejlesztési hivatal szakigazgatási szerveit, a gyógyszerészeti központot.
"Több mint egy tucat közigazgatási szerv integrált, egyablakos ügyintézési rendszerét fogjuk kialakítani egy várhatóan kétéves projektben, 2009-re minden elektronikusan intézhető lesz ebben a körben" – mondta Nagy János.