4p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Réthy Imre, a gazdasági minisztérium közigazgatási államtitkára a Gysev vasutasnapján kifejtette a kormány elképzeléseit a vasút fejlesztésével kapcsolatban. Hangsúlyozta, hogy Magyarország földrajzi és geopolitikai helyzetének köszönhetően kiemelt szerepe van az európai közlekedésben, így a vasúti közlekedés megújítása, szerepének megerősítése az egyik legfontosabb közlekedéspolitikai kérdés.

Réthy kiemelte, hogy az Európai Unió eltökélt szándéka az elmúlt évtizedekben kialakult közlekedési arányok lényeges megváltoztatása annak érdekében, hogy a legnagyobb környezetszennyezést okozó közúti közlekedés szerepét mind nagyobb mértékben az újjáélesztett vasút vegye át. A magyar kormány összhangban az EU szándékaival illetve hazánk gazdasági és földrajzi adottságainkkal kiemelten kezeli a magyar vasúti közlekedés megújítását. A vasúti közlekedés fejlesztésével kapcsolatban a következő célokat jelölte meg:

  • Ki kell alakítani az EU-konform jogszabályi környezet és az ennek megfelelő szervezeti, intézményi hátteret.

  • Stabilizálni, és lehetőleg növelni is kell a vasúti teljesítményeket.

  • Az előzővel összefüggő feladat a vasút piaci részesedésének lehetőség szerinti megőrzése.

  • Érvényesíteni kell a környezetvédelmi és területfejlesztési szempontokat. Különösen jelentős eredményeket hozhat az elővárosi közlekedés és a kombinált fuvarozás kiemelt fejlesztése, valamint a vonalvillamosítás továbbvitele.

  • Stabilizálni kell a pénzügyi helyzetet, ennek érdekében a finanszírozási rendszer teljesítményhez igazítása, áttekinthetővé tétele szükséges, az uniós követelményeket figyelembe véve.

  • Az egyik legösszetettebb feladat a vasúthálózat és a vasúti szolgáltatások ésszerűsítése a tényleges társadalmi igények alapján.



  • Ezeknek a céloknak az elérését támogatja a vasúti reform is, amely nem a vasútvonalak megszüntetéséről szól, hanem a magyar vasúti közlekedés megújítását állítja középpontba, olyan szolgáltatási színvonal megteremtése érdekében, amely versenyképessé teszi ezt a közlekedési módot itthon és az Unió szállítási piacán is. A cél elsősorban olyan megoldások keresése, amelyek révén a helyi közlekedési igényeket a jelenleginél gazdaságosabban lehet kielégíteni.

    A kormány különösen fontosnak tartja a regionális vasutak rendszerének létrehozását és két önálló regionális vasúti szervezet kísérleti jellegű kialakítását tervezi megvalósítani, a Vésztői és a Nógrád-vidéki Regionális Vasutat. A minisztérium várakozása szerint ezek a Regionális Vasutak viszonylagos önállóságuk révén a helyi igényekhez alkalmazkodva, rugalmasabban, jobban tudják kiszolgálni az utasok és a fuvaroztatók igényeit.

    A vasút fejlesztésével párhuzamosan különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a szállítási és közlekedési rendszerek kombinatív fejlesztésére, azaz a környezetbarát intermodális szállítás térhódításának elősegítésére. Ki kell használni a transz-európai hálózatok keleti irányú bővítésében rejlő lehetőségeket, amelyek révén jelentős összegekre számíthatunk az EU pénzügyi alapjaiból – mondta Réthy..

    Az államtitkár hangsúlyozta, csatlakozásunk után még jelentősebb források állnak majd rendelkezésre a további fejlesztések finanszírozásához, így a csatlakozás után a Szolnok – Lökösháza, Budapest – Székesfehérvár – Boba, Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony, Budapest – Dombóvár – Gyékényes, Budapest – Hatvan – Miskolc – Nyíregyháza és a Budapest – Kelebia vonalak kohéziós alapból történő rehabilitációjára kíván pályázni a minisztérium.

    Kapcsolódó cikkek:
    A vasút jövője
    Új vezetés, új tervek
    Menedzserportrék: Szabó András, a GYSEV elnöke
    Változások a GySEV-nél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!