Réthy kiemelte, hogy az Európai Unió eltökélt szándéka az elmúlt évtizedekben kialakult közlekedési arányok lényeges megváltoztatása annak érdekében, hogy a legnagyobb környezetszennyezést okozó közúti közlekedés szerepét mind nagyobb mértékben az újjáélesztett vasút vegye át. A magyar kormány összhangban az EU szándékaival illetve hazánk gazdasági és földrajzi adottságainkkal kiemelten kezeli a magyar vasúti közlekedés megújítását. A vasúti közlekedés fejlesztésével kapcsolatban a következő célokat jelölte meg:
- Ki kell alakítani az EU-konform jogszabályi környezet és az ennek megfelelő szervezeti, intézményi hátteret.
-
- Stabilizálni, és lehetőleg növelni is kell a vasúti teljesítményeket.
-
- Az előzővel összefüggő feladat a vasút piaci részesedésének lehetőség szerinti megőrzése.
-
- Érvényesíteni kell a környezetvédelmi és területfejlesztési szempontokat. Különösen jelentős eredményeket hozhat az elővárosi közlekedés és a kombinált fuvarozás kiemelt fejlesztése, valamint a vonalvillamosítás továbbvitele.
-
- Stabilizálni kell a pénzügyi helyzetet, ennek érdekében a finanszírozási rendszer teljesítményhez igazítása, áttekinthetővé tétele szükséges, az uniós követelményeket figyelembe véve.
-
- Az egyik legösszetettebb feladat a vasúthálózat és a vasúti szolgáltatások ésszerűsítése a tényleges társadalmi igények alapján.
-
Ezeknek a céloknak az elérését támogatja a vasúti reform is, amely nem a vasútvonalak megszüntetéséről szól, hanem a magyar vasúti közlekedés megújítását állítja középpontba, olyan szolgáltatási színvonal megteremtése érdekében, amely versenyképessé teszi ezt a közlekedési módot itthon és az Unió szállítási piacán is. A cél elsősorban olyan megoldások keresése, amelyek révén a helyi közlekedési igényeket a jelenleginél gazdaságosabban lehet kielégíteni.
A kormány különösen fontosnak tartja a regionális vasutak rendszerének létrehozását és két önálló regionális vasúti szervezet kísérleti jellegű kialakítását tervezi megvalósítani, a Vésztői és a Nógrád-vidéki Regionális Vasutat. A minisztérium várakozása szerint ezek a Regionális Vasutak viszonylagos önállóságuk révén a helyi igényekhez alkalmazkodva, rugalmasabban, jobban tudják kiszolgálni az utasok és a fuvaroztatók igényeit.
A vasút fejlesztésével párhuzamosan különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a szállítási és közlekedési rendszerek kombinatív fejlesztésére, azaz a környezetbarát intermodális szállítás térhódításának elősegítésére. Ki kell használni a transz-európai hálózatok keleti irányú bővítésében rejlő lehetőségeket, amelyek révén jelentős összegekre számíthatunk az EU pénzügyi alapjaiból mondta Réthy..
Az államtitkár hangsúlyozta, csatlakozásunk után még jelentősebb források állnak majd rendelkezésre a további fejlesztések finanszírozásához, így a csatlakozás után a Szolnok Lökösháza, Budapest Székesfehérvár Boba, Szajol Debrecen Nyíregyháza Záhony, Budapest Dombóvár Gyékényes, Budapest Hatvan Miskolc Nyíregyháza és a Budapest Kelebia vonalak kohéziós alapból történő rehabilitációjára kíván pályázni a minisztérium.
Kapcsolódó cikkek:
A vasút jövője
Új vezetés, új tervek
Menedzserportrék: Szabó András, a GYSEV elnöke
Változások a GySEV-nél