4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Réthy Imre, a gazdasági minisztérium közigazgatási államtitkára a Gysev vasutasnapján kifejtette a kormány elképzeléseit a vasút fejlesztésével kapcsolatban. Hangsúlyozta, hogy Magyarország földrajzi és geopolitikai helyzetének köszönhetően kiemelt szerepe van az európai közlekedésben, így a vasúti közlekedés megújítása, szerepének megerősítése az egyik legfontosabb közlekedéspolitikai kérdés.

Réthy kiemelte, hogy az Európai Unió eltökélt szándéka az elmúlt évtizedekben kialakult közlekedési arányok lényeges megváltoztatása annak érdekében, hogy a legnagyobb környezetszennyezést okozó közúti közlekedés szerepét mind nagyobb mértékben az újjáélesztett vasút vegye át. A magyar kormány összhangban az EU szándékaival illetve hazánk gazdasági és földrajzi adottságainkkal kiemelten kezeli a magyar vasúti közlekedés megújítását. A vasúti közlekedés fejlesztésével kapcsolatban a következő célokat jelölte meg:

  • Ki kell alakítani az EU-konform jogszabályi környezet és az ennek megfelelő szervezeti, intézményi hátteret.

  • Stabilizálni, és lehetőleg növelni is kell a vasúti teljesítményeket.

  • Az előzővel összefüggő feladat a vasút piaci részesedésének lehetőség szerinti megőrzése.

  • Érvényesíteni kell a környezetvédelmi és területfejlesztési szempontokat. Különösen jelentős eredményeket hozhat az elővárosi közlekedés és a kombinált fuvarozás kiemelt fejlesztése, valamint a vonalvillamosítás továbbvitele.

  • Stabilizálni kell a pénzügyi helyzetet, ennek érdekében a finanszírozási rendszer teljesítményhez igazítása, áttekinthetővé tétele szükséges, az uniós követelményeket figyelembe véve.

  • Az egyik legösszetettebb feladat a vasúthálózat és a vasúti szolgáltatások ésszerűsítése a tényleges társadalmi igények alapján.



  • Ezeknek a céloknak az elérését támogatja a vasúti reform is, amely nem a vasútvonalak megszüntetéséről szól, hanem a magyar vasúti közlekedés megújítását állítja középpontba, olyan szolgáltatási színvonal megteremtése érdekében, amely versenyképessé teszi ezt a közlekedési módot itthon és az Unió szállítási piacán is. A cél elsősorban olyan megoldások keresése, amelyek révén a helyi közlekedési igényeket a jelenleginél gazdaságosabban lehet kielégíteni.

    A kormány különösen fontosnak tartja a regionális vasutak rendszerének létrehozását és két önálló regionális vasúti szervezet kísérleti jellegű kialakítását tervezi megvalósítani, a Vésztői és a Nógrád-vidéki Regionális Vasutat. A minisztérium várakozása szerint ezek a Regionális Vasutak viszonylagos önállóságuk révén a helyi igényekhez alkalmazkodva, rugalmasabban, jobban tudják kiszolgálni az utasok és a fuvaroztatók igényeit.

    A vasút fejlesztésével párhuzamosan különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a szállítási és közlekedési rendszerek kombinatív fejlesztésére, azaz a környezetbarát intermodális szállítás térhódításának elősegítésére. Ki kell használni a transz-európai hálózatok keleti irányú bővítésében rejlő lehetőségeket, amelyek révén jelentős összegekre számíthatunk az EU pénzügyi alapjaiból – mondta Réthy..

    Az államtitkár hangsúlyozta, csatlakozásunk után még jelentősebb források állnak majd rendelkezésre a további fejlesztések finanszírozásához, így a csatlakozás után a Szolnok – Lökösháza, Budapest – Székesfehérvár – Boba, Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony, Budapest – Dombóvár – Gyékényes, Budapest – Hatvan – Miskolc – Nyíregyháza és a Budapest – Kelebia vonalak kohéziós alapból történő rehabilitációjára kíván pályázni a minisztérium.

    Kapcsolódó cikkek:
    A vasút jövője
    Új vezetés, új tervek
    Menedzserportrék: Szabó András, a GYSEV elnöke
    Változások a GySEV-nél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!