4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A közúti fuvarozás területén Magyarország a csatlakozás időpontjára vállalja a harmonizációt az európai uniós előírásokkal. Székely András, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) gépjármű-közlekedési főosztályának vezetője szerint ez azonban nem okozhat komolyabb gondot a nemzetközi fuvarozásban közreműködő hazai cégeknek...

Közúton az Európai Unióba

A közúti fuvarozás területén Magyarország a csatlakozás időpontjára vállalja a harmonizációt az európai uniós előírásokkal. Székely András, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) gépjármű-közlekedési főosztályának vezetője szerint ez azonban nem okozhat komolyabb gondot a nemzetközi fuvarozásban közreműködő hazai cégeknek, hiszen ők már eddig is a közösségi piacon dolgoztak, és ismerik a követelményeket. Némely területen persze kétségtelen a magyar vállalkozások versenyhátránya - tőkeerősség és, főként a belföldi fuvarozók esetében, a járműállomány műszaki színvonala szempontjából -, ezért többek között a belső piac védelme érdekében három pontban átmeneti mentességet kérünk.

Ésszerű kérések

Nevezetesen: szeretnénk elérni, hogy magyarországi két célpont között ne kelljen azonnal megnyitni a fuvarozási piacot a külföldiek előtt. E kérdésben egyébként maga az unió is a fokozatosságot vallotta, és ezen a téren csupán 1998. július 1-jétől teljes a liberalizáció az unión belül. Továbbá kérjük, hogy a csatlakozáskor ne kelljen azonnal az uniós szintre emelni a magyarországi gépjárműadó mértékét, mivel a különbségből lenne részben fedezhető a rozoga járműpark környezetvédelmi szempontú megújítása. Végül a járművek súlyára vonatkozó közúti korlátozásokat sem kívánjuk azonnal átvenni, mert a magyar utak és műtárgyak - főként a hidak - állapota egyelőre nem teszi lehetővé a pluszterhelésüket.

Bár ezek a kérések nagyon is ésszerűnek tűnnek, Székely András szerint az uniós tárgyalópartnerek semmit sem fogadnak el könnyen. Ezért is inti józan belátásra a főosztályvezető a fuvarosok érdekvédelmi szervezeteit - amelyekkel, mint állítja, folyamatosan konzultálnak - a kormányzattal szembeni elvárásaik megfogalmazásakor. Az európai uniós csatlakozás ugyanis óriási lehetőség egy olyan szakmának, ahol nagy a túlkínálat - mondja a minisztériumi szakember -, márpedig a szállítás ilyen. S ezt a lehetőséget nem szabad elszalasztani a múltbéli és a mai problémák konzerválásával. Nem tartja tehát szerencsésnek, ha az érdekképviseletek a korszerű járműparkot biztosító előírások alól szeretnének mentességet vagy halasztást kapni.

Kedvezmények, támogatások

Székely András úgy véli, hogy a kormány az erejéhez mérten minden támogatást megad, illetve megpróbál megadni a fuvarozóknak. Példaként az EU1-es normának megfelelő járművek utáni 25, illetve az EU2-es norma szerinti járművek utáni 50 százalékos gépjárműadó-kedvezményt említi, és a központi környezetvédelmi alapból pályázati úton a jármű-rekonstrukcióhoz elnyerhető támogatást. Elsősorban az elmúlt években volt nagyobb jelentősége a GATT-csatlakozással elért vámcsökkenésnek, ami évről évre mérsékli az új teherjárművek importját; a következőkben pedig a kis- és középvállalkozásoknak szóló speciális kedvezményeknek lesz, amelyek ugyan nem csak a fuvarozóknak szólnak, ám ebben a vállalkozási méretben természetesen ők is igénybe vehetik.

A költségvetésnek ezeken túl további támogatási lehetősége nemigen van - állítja a KHVM főosztályvezetője -, igaz, a tárca megpróbálta a fuvarozók számára lehetővé tétetni például a termelőeszközeik beszerzésekor azok áfájának visszaigénylését, de a Pénzügyminisztériummal szemben alulmaradt.

Önszerveződés kellene

A minisztériumnak nincs és nem is lehet eszköze a piaci viszonyok közvetlen befolyásolására - jelenti ki Székely András -, holott ez még több mint tíz évvel a rendszerváltás után is megfogalmazódik igényként. A túlkínálatból fakadó nyomott fuvardíjak miatt például vannak, akik az árak hatósági minimalizálását szeretnék elérni. Erre természetesen nincs mód. Arra azonban van - persze elsősorban nem a hatóságok, hanem az érdekképviseletek közreműködésével -, hogy a kisvállalkozások önszerveződését segítsék, ugyanis ennek foka az európai fejlett országokhoz képest Magyarországon rendkívül alacsony. Miközben nyilvánvaló, hogy mondjuk egy laza kötelmű szövetkezet is sokkal jobban érvényesíthetné az érdekeit a piacon, mint tagjai külön-külön.
(l. r.)


Megjelent a Piac és Profit újságban


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!