Több ezer munkahely megszűnését jelentheti Lengyelországban, hogy a Fiat Olaszországba viszi az új Pandák gyártását, miután az olasz szakszervezetek megállapodtak a Fiat vezetésével a feltételekről. Bár a döntés már régen megszületett az áthelyezésről, a napokban veszélybe került az olaszországi gyártás terve, mert a szakszervezetek nem mentek bele a vezetés által kért feltételekbe. Ezután a cég vezetése az olaszországi gyár bezárását helyezte kilátásba.
A Fiat eredetileg azt tervezte, hogy a Nápoly közelében lévő pomiglianói üzemet 700 millió eurós beruházással fejleszti, és a Fiat Pandák gyártását odatelepíti Lengyelországból. Cserébe a dolgozóknak azt kellett vállalniuk, hogy hosszabb lesz számukra a munkaidő: napi kettő helyett három műszakban, egy héten hat napon át kell dolgozniuk.
A vezetés és az érintett öt szakszervezet közül négy elfogadta a feltételeket a hét végén tartott utolsó egyeztetésen, és valószínű, hogy a keddi aláírás idejére az ötödik érdekképviseleti szervezet is belemegy a módosításokba.
A Pomiglianóban lévő üzem a Fiat öt olaszországi gyárának egyike, ahol ötezren dolgoznak, és tavaly 35 ezer autót állítottak elő. A Fiat tervei szerint a gyár kapacitását évi 280 ezerre akarják növelni. Az üzemben Alfa Romeókat is gyártanak. A társaságnál idén januárban jelentették be, hogy 2011 végén bezárják a szicíliai Termini Imeresében lévő Fiat-gyárat.
A Fiat a kormány nyomásának engedve vállalta, hogy jelentősen növeli belföldi gyártását, holott a külföldi üzemek produktívabbak, mint a hazaiak: az öt olaszországi gyár 22 ezer dolgozóval 650 ezer autót állít elő évente, a lengyelországi Tychy üzem 600 ezret 6100 emberrel, a brazil gyár 730 ezret 9400 dolgozóval.
MTI