3p

A plakát - mint a leglátványosabb reklámhordozó - Angliából indult hódító útjára. Az mfor.hu annak járt utána miben különböznek és mennyiben hasonlóak az "aranykorban", azaz a századfordulón készült plakátok és mai mutációik.

Legfőbb fortély a figyelemfelkeltés

A reklámkép műfaja egyébként nem kevés ihletet merített és merít mind a mai napig a képzőművészetekből, nem véletlen, hogy a mai ügynökségek vezető dizájnerei is legtöbben főiskolán, vagy egyetemen (Magyar Képzőművészeti Egyetem, Magyar Iparművészeti Egyetem) tanulták a szakma csínját-bínját.

Reklámtörténeti szempontból az első jelentős hatást a szecesszió szándékosan bizarr, szeszélyes stílusjegyei tették a plakátokra. A szecessziós formavilág sajátos szépsége méltán megfelel a reklám figyelemfelkeltő szerepének. A legnagyobb vonzerőt ugyanis a mai napig a váratlan, a meglepő, az újszerű képi világ fejtheti ki, amely egyben információáradatként is funkcionál.

[ajanlo=347][igazitas=left/]Erre az időszakra esik a modern reklám kialakulása; például a korszerű plakát úttörője volt Toulouse-Lautrec, de ne feledkezzünk el a magyar tervezőkről sem! A kiállításon is láthatóak többek között Benczúr Gyula, Bér Dezső, Ferenczy Károly vagy Rippl-Rónai József alkotásai. Ne feledkezzünk el Faragó Gézáról sem, ő tervezte 1909-ben azt a Törley plakátot, amely évtizedekig szolgált változatlan sikerrel a legnépszerűbb magyar pezsgő hírdetményeként, és ma is sokak számára ismerős. Nem véletlen, hiszen ezeknek a plakátoknak a napjainkban is van üzenetük a közönség számára.

Reklámkészítési titkok: a "Z" görbe

Az alkotók már akkor rájöttek, hogy a kép lehetőségei a reklámban nemcsak a figyelem felkeltésére és megkötésére, emlékezetbe vésésére korlátozódnak. A képi információ a reklámot működtető kreatív alapgondolatot erősítheti, sajátos, csak az adott termékre jellemző hangulat megteremtésére alkalmas. A plakátokat tudatos képi szerkesztés alapján rajzolták meg, annak érdekében, hogy a reklámról egyetlen fő benyomás maradjon meg élesen az emlékezetben. Ez az úgynevezett kulcskép, vagy kulcsinger, a reklám alapköve.

A "Z görbe" egy kedvelt szerkesztési koncepció. Eszerint a kép két leghangsúlyosabb része a bal felső és a jobb alsó sarok, ez az elrendezés a balról jobbra olvasó ember észlelési irányán alapul, ugyanis ha az ember valamire csak futó pillantást vet, akkor ezt a két pontot részesíti előnyben. Azaz abban a sorrendben helyezik el a képsíkon a motívumokat, ahogy az emberi szem végigpásztázza a képmezőt. Ezek a kompozíciós rafinériák azonban csak abban az esetben célravezetők, ha az alapötlet kellőképp figyelemfelkeltő.

Klisé és túlzsúfoltság a hazai plakátokon

Mint arról az mfor.hu korábbi írásában már beszámolt a magyar óriásplakátok általában nem nyernek díjakat a külföldi fesztiválokon, mert nem elég letisztultak, szövegben és képileg túlzsúfoltak, ráadásul sok

klisét

használnak. Kérdés, hogy száz év múlva lesz-e ezeknek a hirdetéseknek üzenete az utókór számára?

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!