2p

Nemzetközi egyezmények a különböző fuvarozási ágazatokban meghatározzák azokat az árufuvarozási feltételeket, amelyeknél kedvezőtlenebbekkel nem köthetnek fuvarozási szerződéseket a kereskedőkkel.

A Hágai-Visby Szabályzatban megjelölt mentesítések a Hamburgi Szabályzatban nem szerepelnek, így a hajós felelős a navigációs, a hajóvezetési és a tűzkeletkezési hanyagságokért. Fontos újdonság a Hamburgi Szabályzatban a késedelmes kiszolgáltatási felelőssége a hajósoknak akkor, ha az árut a rendeltetési kikötőben nem szolgáltatják ki a szerződés szerinti határidőn belül, amely ésszerűnek tartható egy gondos fuvarozóval szemben.

A kártérítési összeg nagysága a Hamburgi Szabályzat szerint mintegy 25%-kal magasabb, mint a Hágai-Visby Szabályzatban, azaz SDR 835/csomag, vagy SDR 2,5/kg. A késedelmesért számítható kártérítés maximum a tengeri fuvardíj 2,5-szerese a késedelmes árura számítva, de legfeljebb a szerződött küldemény teljes fuvarösszege. A Hamburgi Szabályzat alkalmazható, nemcsak a Bill of Loding-gel, hanem a tengeri fuvarlevéllel vagy bizományosi jegyzékkel elhajózott árukra is, továbbá élő álatokra, fedélzeti árukra és import forgalomra is.

A szükséges ratifikálások után a Hamburgi Szabályzat csak 1992-ben lépett hatályba, és szükséges hangsúlyozni, hogy az elfogadó országokhoz tartozó kereskedelmi hajóflotta a világ össz-hajóflottájának csak 4-5%-át teszi ki, így a szabályzat alkalmazása lényegében szűk körre korlátozódik.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!