Ugyan az érintettek folyamatos kritikával illetik a hazai K+F forrásokat, ám az idei évben is közel 180 milliárd forint pályázati forrás lesz felhasználható ilyen célokra, miközben magánforrások is jelen vannak a kutatási és innovációs piacon. Nagyon nem mindegy ugyanakkor, hogy ezeket a forrásokat milyen módon használják. A tudás- és kutatáspiaci helyzetük feltérképezésére régiónkban is egyre több egyetem használja az Elsevier által kifejlesztett Spotlight nevű high-tech mérőeszközt. Ez lehetővé teszi a közelmúltbeli kutatások értékének mérését, segít a kutatási trendelemzésben, a lehetséges partnerek vagy versenytársak azonosításában, valamint megmutatja a legígéretesebb kutatási irányokat. A közelmúltban négy hazai egyetem – Debreceni Egyetem, ELTE, Szegedi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – is vállalkozott a Spotlight kipróbálására és a tapasztalatok alapján az első szerződést heteken belül alá is irják.
Magyarország kis mérete és gazdasági helyzete miatt a rendelkezésre álló kutatási erőforrások szűkösek, így a tudományos áttöréshez szükséges kritikus tömeg elérése sokszor nem biztosított. Az EU-s projekteknek köszönhetően a kutatóegyetemek nem kis tőkeinjekciót kapnak a következő hónapok és évek során, ennek hatékonyabb elköltésében is segithet az alkalmazás - véli Béky Endre, az Elsevier regionális kereskedelmi képviselője.
A hazai egyetemek és az MTA autonómiával rendelkeznek, így saját maguk határozzák meg kutatási portfoliójukat, ám indirekt módon mégis van piaci és kormányzati ráhatás is a források felhasználására. Az intézmények között lassan, de biztosan kialakulóban van a versenykörnyezet, hogy a legjobb kutatókat megszerezzék, és így több központi kutatási forrásra és befektetőre számithassanak. Emellett a válság egyik pozitív "mellékterméke", hogy a kormányzat is jobban odafigyel arra, mire, mennyit költhet, és ez alól a tudomány, kutatás-fejlesztés sem kivétel. Az akadémiai kezdeményezésű Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) célja ezzel egybevág: hiteles mérés szolgáltatása a magyar kutatók munkájáról. Az MTMT-be az Elsevier a Scopus adatbázisból kinyert közel százhúszezer magyar vonatkozású adatot biztositja ezzel segítve a hitelesség növelését. A befektető is objektív tényadatok alapján dönt: kutatásra fordított kiadásainak minél nagyobb megtérülésében érdekelt. A Spotlight számukra az átláthatóságot és megbízhatóságot növeli.
Ha az egyetem döntéshozói látják, hogy egyik kutatásuk kétszer annyi megtérülést vagy piaci potenciált mutat, mint a másik, akkor érdemes elgondolkodniuk azon, melyiket éri meg fenntartani. Épp ezért elengedhetetlen a fontossági sorrend felállítása, az erőforrások racionális koncentrációja és a ROI mérése. Ennek hiányában szétforgácsolódhatnak erőik, és nem beszélhetünk a versenyképességhez szükséges "kritikus tömeg" eléréséről. A Spotlight által az intézmények megtalálhatják a megerősítő információkat a kutatási réseikkel kapcsolatban. Segít a "kitörési pontok" azonosításában, amelyekre építve versenyezni tudnak, alap- és alkalmazott kutatásokban egyaránt.
Miközben egyesek még berzenkednek az eredmények folyamatos monitoringjától, látni kell ugyanakkor, hogy paradigmaváltáshoz érkeztünk a kutatási projektek elbírálása, finanszírozása terén is. Egyre több finanszírozó objektív tényadatok, trendek alapján dönt. Kérdés: milyen gyorsan tanuljuk meg az új táncrendet? Jó hír, hogy nem vagyunk elmaradva: mindenki együtt tanulja az új, high-tech mérési rendszerek hasznosítását, állítja Béky Endre. Úgy látszik, hogy az alkalmazás iránt a feltörekvő egyetemek érdeklődnek leginkább, akik több kutatási forrást szeretnének megszerezni, és magasabb helyre kerülni a nemzetközi egyetemi ranglistákon.
A cégek részéről is megvan a kapcsolódási pont, azok ugyanis információkat tudnak lekérni arra vonatkozóan, hogy melyik egyetem kutathatna legjobban egy-egy szakterületen; hol vannak a kiemelkedő kutatók, és ez hogyan változott az évek során. Mindez tehát objektiv, külső és pártatlan visszacsatolást biztosít az egyetemek számára a kompetencia erősségéről, mely segít a kutatási partner kiválasztásában. Az egyetemeknek megvan a lehetőségük arra, hogy a rendszer által meglássák: a befektetők és más egyetemek mit is látnak róluk; mely erősségeikre figyelhetnek fel, mely kutatásaik tarthatnak igényt külső támogatásra.
A fenti okok az egyetemeket is arra ösztönözi, hogy kutatásai kompetenciáikat, eredményeiket minél hamarabb publikussá tegyék.