Kocsis Istvánt szerdán választotta meg a Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága öt évre a közlekedési vállalat vezérigazgatójának. Pályázatában Kocsis István azt írta, hogy a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát meg kell őrizni, de lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi kerületeknek, illetve a közforgalmi szállításban részt vevő magántulajdonosoknak.
Fontos az állami tulajdon más területeken már jól bevált holdingstruktúra kialakítása, ami felváltaná a jelenlegi erősen centralizált szervezetet - mutatott rá. Ebben a felállásban a holdingközpont feladata az egész holdingszervezet irányítása, a szolgáltatási szerződések teljesítése és a leányvállalatok fölötti, általában többségi tulajdonosi ellenőrzés.
A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák. Ezek - mint írta - a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt. és a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalap vagy alapok.
Szükség van befektetőkre
Elképzelése szerint a leányvállalatok fő tulajdonosa a holding központ. Ugyanakkor kisebbségi résztulajdonba bevonhatók más gazdasági szereplők. Fontos szempont, hogy a leányvállalatok működésének zavartalanságáért a kisebbségi tulajdonosok döntően pénzügyi befektetők legyenek. Ezek belépése a finanszírozási problémák megoldásában is segít. A leányvállalatok a működésükhöz szükséges eszközöket apport útján kapják meg.
Kocsis István a BKV HÉV Zrt. jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el. Ez biztosíthatja a többi között a jegyértékesítés összehangolását, a közös pályahasználatot. Fontos a külső tőke bevonásának lehetősége is - tette hozzá.
A BKV Turisztikai Zrt. létrehozásáról a vezérigazgató azt írta: itt "elképzelhető a BKV Zrt. kisebbségi tulajdonlása is, mert valószínűleg ebbe az ágazatba a többinél könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. E leányvállalatba kerülne apportálásra a Budavári sikló, a Libegő, a Fogaskerekű és a kis földalatti, városnéző buszok, dunai hajózás eszközrendszere".
Mint írta, meg fogja vizsgálni, milyen szerepet tölthet be a hajózás a főváros és az agglomerációs települések közlekedésében. Úgy véli, ennek időszerűségét a tulajdonos által tervezett hídfelújítási program is alátámasztja.
Nagyobb hitelt kell felvenni
Hangsúlyozta, hogy létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani. Ezek között említi, hogy elő kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot, illetve a hatóságok irányába lépéseket kell tenni az állami, valamint önkormányzati támogatások valorizációjáért. A jövő évi üzleti terv csak ezek véglegesítése után készíthető el - tette hozzá. Mindezeken túl fontos - írta -, hogy a finanszírozó bankokkal tárgyalásokat kezdjenek a meglévő hitelek fenntartásáról, bővíthetőségéről.
"Elemezni kell, majd előkészíteni egy lehetséges nagyobb összegű szindikált hitel felvételét, mely kiválthatná a jelenlegi hiteleket. Meg kell továbbá nézni a kötvénykibocsátás lehetőségét" - olvasható Kocsis István pályázatában.