A McKinsey tanácsadó cég csütörtökön közzétett elemzése szerint Európában tartósan csak két vagy három diszkont légitársaság fog talpon maradni. Hasonló, bár nem ennyire radikális jóslatok már korábban is napvilágot láttak a szektoron belül.
[ajanlo=240][igazitas=left/]Az elemzés szerint az okok között szerepel, hogy telített a piac, növekszik a verseny a hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Nem véletlen, hogy a forgalom növekedése sok cég számára nem biztosítja a nyereséges működést. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet, adja hírül az MTI.
A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, s csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.
A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A bővülés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re, írja az MTI.
[ajanlo=105][igazitas=left/]A fapados légitársaságok piacán várható drámai szelekciót már többen is beharangozták. Ray Webster, az Easyjet vezére korábban úgy nyilatkozott: néhány éven belül radikálisan le fog csökkenni a diszkont légitársaságok száma, s ez a jegyárak újbóli emelkedéséhez vezet majd. "Az új diszkont légitársaságoknak alig van esélyük arra, hogy gyorsan nyereségessé váljanak. Sokuknak el fog fogyni a pénze, így kénytelenek lesznek beszüntetni tevékenységüket" - tette hozzá a vezér, aki időközben bejelentette, hogy távozni fog posztjáról.
Becslése szerint az Európában működő mintegy 50 diszkont légitársaságból - a piacvezetőknek számító Ryanairen és Easyjeten kívül - mindössze fél tucat fog talpon maradni, s azok is csupán kis szerepet játszanak majd a piacon. Legelőször azok a cégek fogják bedobni a törölközőt, amelyek mögött anyavállalatként nem áll semmilyen nagy légitársaság.
Hasonló becslést adott közre nemrég a müncheni Monitor Group tanácsadó cég is: tanulmányuk szerint - a jelentős fölös kapacitások miatt - a jelenlegi több mint ötven diszkont légitársaság Európában hosszú távon négy-öt nagy társasággá koncentrálódik majd.
Ezen előrejelzéseket támasztja alá, hogy - az általánosan növekvő utasszám ellenére - tavaly Európában felvásárlás vagy csőd miatt egy tucat diszkont légitársaság tűnt el.
Menedzsment Fórum
Hullahegy lehet a fapados üzletágból
A McKinsey tanácsadó cég csütörtökön közzétett elemzése szerint Európában tartósan csak két vagy három diszkont légitársaság fog talpon maradni. Hasonló, bár nem ennyire radikális jóslatok már korábban is napvilágot láttak a szektoron belül.