A 2010-es 2,9 százalékos nettó profitrés az idén 1,4 százalékra zsugorodik, ami - Giovanni Bisignani, az IATA vezérigazgatója szerint - már inkább adománynak tekinthető, mint valamely ipari tevékenység hozadékának.
A IATA 2010-re 16 milliárd dolláros légitársasági összprofitot vár, kissé megemelte tavaly decemberi 15,1 millió dolláros előrejelzését, miközben az idei évre már csak 8,6 milliárdos nyereséget valószínűsít, 9,1 milliárd dolláros korábbi előrejelzésénél is kevesebbet.
A 230 légitársaságot tömörítő szervezet az idei évre 594 milliárd dolláros légitársasági bevételt vár globális szinten, a 2010-es, várhatóan 552 milliárd dollár körüli bevételt követően.
Becsléseinél az idei évre 96 dolláros hordónkénti olajátlagárral számol, a tavalyi 79,4 dollár után. Ennek következtében az iparági üzemanyagköltség globális szinten 166 milliárd dollárra nő az idén, a tavalyi 139 milliárd dollárról. Ez azt jelenti, hogy a 2010-es 26 százalék helyett az idén már 29 százalék lesz a légitársaságok költségeiben az üzemanyag aránya, jósolja a IATA.
Ugyanakkor az erősödő világgazdasági konjunktúra növeli az utazási kedvet, és ez az idén várhatóan 5,6 százalékkal emeli az utasszámot, a légi teherszállításban pedig 6,1 százalékkal növeli a légi úton továbbított árumennyiséget. Tavaly decemberben a IATA még azzal számolt, hogy az utasok száma csak 5,2 százalékkal emelkedik az idén, és 5,5 százalékkal bővül a légi teherforgalom.
Giovanni Bisignani genfi sajtóértekezletén elmondta: minden egy dollárnyi hordónkénti olajár-emelkedés 1,6 milliárd dolláros kiadásnövekedést jelent a világ légitársaságainak költségvetésében.
Hangsúlyozta azt is, hogy az ágazatra további csapást jelentenek a jegyárakra kivetett adójellegű emelések, és ezzel kapcsolatban felszólította a kormányokat: gondolják át a légitársasági jövedelmezőséget aláásó szabályozásokat.
MTI