3p

Átadták a Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK) hétfőn Soroksáron. A létesítmény Közép-Európa legnagyobb logisztikai központja. Mint az avatón elhangzott, a nemzetközi kombinált árufuvarozási rendszer magyarországi centruma lehet, amely nagymértékben hozzájárul a főváros belső területei kamionforgalma, ezáltal a környezetszennyezés csökkentéséhez is.

A mintegy 25 milliárd forintos beruházással megvalósuló, Soroksáron található Budapesti Intermodális Logisztikai Központ száz hektáros területén 2006-ig 110 ezer négyzetméter raktár és hatezer négyzetméter iroda épül ki. A már elkészült kombiterminál pályaudvar jelenleg 70 ezer konténer kezelésére képes - közölt beszámoltó az MTI.

A projekthez az állami költségvetés 11 milliárd forinttal, a parkot megvalósító BILK Logisztikai Rt. és a BILK Kombiterminál Rt. 10 milliárddal járul hozzá, amelyeket az Európai Unió 19 millió eurós támogatása és az EBRD 10 millió eurós állami hitele egészít ki. A központ Soroksáron az Ócsai úti ipari övezet, az M0-ás körgyűrű és a Budapest-Kelebia vasúti fővonal által határolt területen helyezkedik el.

Az elképzelések szerint a fejlesztés 2006-2007-ig fejeződik be, addigra a központ már 200 ezer négyzetmétert meghaladó raktárterülettel és 10 ezer négyzetméterű irodával rendelkezik és a jelenleginek több mint dupláját, 150 ezer konténert képes fogadni.

Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója közölte: a beruházás megvalósítására és hasznosítására hozták létre a BILK Logisztikai Rt.-t 2 milliárd forint tőkével, amely a MÁV Rt. kisebbségi, illetve a Volán Tefu (új nevén Waberer,s-csoport) többségi tulajdonában áll. A BILK Kombiterminál Rt. alaptőkéje 2,4 milliárd forint, amelyben a MÁV Rt., a MÁV Kombiterminál Kft., a Volán Tefu Rt. (Waberer,s-csoport) a GYSEV Rt. valamint a Hungarokombi Kft. a tulajdonos.

Mándoki Zoltán elmondta: a MÁV Rt. irányítja a kombiterminál műszaki fejlesztését, ebben a Volán Tefu pénzügyi beruházó, ezenkívül a logisztikai beruházásokat is magára vállalta. A projektben a MÁV a földterület apportjával vesz részt.

A műszaki tervezés a versenyeztetés, valamint a külső struktúra kiépítése 1998-2001. között a költségvetésből biztosított 3 milliárd forintból folyt. A Budapest-Soroksár vasútállomást a BILK Kombiterminál pályaudvarral összekötő villamosított vonal 2000-ben készült el az EU PHARE-programja 4 millió eurós támogatásával.

A BILK-projekthez kapcsolódó Budapest-Ferencváros és Soroksár közötti teljesen átépített vasúti vonalszakaszt 2001. decemberében adták át, amelyhez 15 millió eurót a PHARE és 3,36 milliárd forintot a költségvetés biztosított.

A földterület mintegy 10 százalékán vasút, 20 százalékán a BILK Kombiterminál Rt. működik, míg a fennmaradó 70 százalékot a Volán Tefu Rt. (Waberer,s-csoport) többségi tulajdonában lévő BILK Logisztikai Rt. döntően saját üzemeltetésben, részben pedig bérleti konstrukció keretében hasznosítja.

Kapcsolódó anyag
Indul Közép-Európa legnagyobb logisztikai központja
Sinen van a BLIK


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!