A jövő technológiái
- A vállalatok jelentős részénél még nincs megfelelő szaktudású munkaerő az új technológiák bevezetéséhez. Hogyan lehet ezt a tudást eljuttatni a "televízióhoz csak a távirányító szintjén értő" emberhez?
- Globális hiány tapasztalható az IT-ismeretekkel rendelkező szakemberek terén, főként a hálózati tudást illetően. Ennek megszüntetése érdekében cégünk 1998-ban létrehozta a Cisco Hálózati Akadémia programot, amelynek eredményeként a középiskolákban és felsőoktatási intézményekben oktatott kurzusokon világszerte 400 ezer diákunk tanul jelenleg. Magyarországon 2500 diákot oktatunk, két intézményünk - az esélyteremtés céljából - börtönökben található. A tudásszint növelésében az e-learning is igen fontos terület.
- Sor kerülhet-e akvizíciókra a régióban, illetve Magyarországon a jövőben?
- A technológiákon múlik, mely cégeket választjuk ki megvételre, de egyelőre nincsenek konkrét terveink a közép-kelet-európai régióval kapcsolatban. Az akvizíciók különböző ötletekből születnek, ügyfeleink vagy termékfejlesztő csoportunk javaslatára, de a konkurrencia mozgását figyelve is dönthetünk újabb felvásárlásról. Léteznek egységeink az Egyesült Államokban, Izraelben, Skandináviában, de ezen kívül bárhol megjelenhetünk. Az akvizíciók gyakran igen gyorsan történnek, tehát minden lehetséges. Akkor lépünk, ha egy olyan új technológia jelenik meg, amely jól kiegészíti meglévő kínálatunkat.
- Mely technológiáknak jósol a legnagyobb jövőt az IP-telefónián kívül?
- A vezetéknélküli technológiáknak. Ennek a már évek óta létező terméknek a palettája egyre inkább szélesedni fog a jövőben, a vezeték nélküli szolgáltatások repülőkön, buszokon, vonatokon és a mindennapi fogyasztói termékekben is megjelennek majd. A jövőben a környezet egésze technologizáltabb lesz, ezt tapasztalni fogjuk munkába menet, útban a repülőtér felé vagy bevásárláskor. Csak egy példát említve: az információk gyors kijelzésére alkalmas e-paper elterjedhet például a szupermarketekben. Érdekesség, hogy az RFID-rendszerek (rádiófrekvenciás azonosítás) révén képesek leszünk felismerni egy vásárlót, és felhívni a figyelmét, hogy speciális ajánlatunk van számára, mert gyakran jár az áruházba.
A biztonsággal kapcsolatos termékek iránt is gyors ütemben növekszik a kereslet: míg néhány éve a legtöbb vírust a tinédzserek fejlesztették ki, mára már professzionális csoportok hajtják végre a támadásokat. Ezek ellen egyre nehezebb védekezni, pontosabban egyre költségesebb. A fejlődésben fontos szerepet kap a videó is, amely a többi funkcióval (rich media, audio, web) együtt részévé válik mindennapjainknak.
Nagy Vajda Zsuzsa