A nemrég Budapesten is megjelenő, a Media Markttal közös érdekeltséghez tartozó Saturn hálózat is alacsony árakkal szeretne piacot szerezni magának. A Saturn cégcsoport nemzetközi szinten 141 áruházzal rendelkezik, amelyek 2003-ban 1,9 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le.
Bár pontos adat nincs arról, hogy pontosan mekkora részesedésük van a piacon, de a műszaki cikkek forgalmazásában a hipermarketek is egyre nagyobb szerepet játszanak. Az elsősorban alacsony áraikért keresett Metro áruházak például többszáz négyzetméteren kínálják az elektronikai cikkeket.
Tokai Zsolt szóvivőtől az mfor.hu megtudta, hogy a Metro áruházakban nincs specializáció, minden műszaki termék megkapható a háztartási és szórakoztató elektronikai ipar teréről egyaránt.
"Egyensúlyt igyekszünk fenntartani a márkás termékek és az olcsóbb, de ugyancsak megfelelő minőségű műszaki cikkek között. Az olcsó tévékészülékek még mindig nagyon népszerűek, de a viszonylag drága plazma tévék és az irodatechikai eszközök közül a felhasználóbarát, márkás LCD monitorok iránt is nő az érdeklődés."
Az elektronikai piac telített
Magyarországon nincsenek már "hiánypiacok", így a műszaki áruházak területe is teljes mértékben lefedett, nyilatkozta a Menedzsment Fórum kérdésére Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. Azonban - mint bármelyik ágazatban - azok a cégek, amelyek képesek vásárlóerőt elhódítani a versenytársaktól, eséllyel küzdhetnek.
A műszaki cikkek terén a nagyobb cégek előnye az, hogy kiterjedtebb alapterületű üzletekben szélesebb körű választékot kedvezőbb árakon tudnak kínálni. Az ágazat "nagy halaival" a versenyt az új szereplők, mint például az Elektro Pont akkor tudja Vámos szerint felvenni, ha megfelelő nagyságrendű anyagi és tudásbeli tőkeerővel rendelkezik.
"Sokat lendíthet az esélyeken a külföldi partnerség, a társulásból származó know how-beli, illetve anyagi támogatás" - tette hozzá.
Kétszáz üzletet szeretnének
Az Elektro Pont stratégiája az, hogy "step by step", azaz lépésről lépésre terjeszti ki az országban hálózatát: nem várja el a vásárlóktól, hogy azok a nagy komplexumokban keressék fel üzleteiket, ehelyett az elektronikai cikkeket - Mohamed megy a hegyhez taktikát alkalmazva - a vásárlók közelében értékesíti.
Az Elektro Pont leginkább az előbbiekre építve akar előnybe kerülni vetélytársaival szemben. A cég továbbá magasan képzett szakmai gárdát és színvonalas tanácsadást ígér vevőinek.
Invázióval győzné le a Media Marktot az Elektro Pont
Míg a nagy műszaki áruházláncok, így a Media Markt, az Electro World és a Saturn is alacsony árakkal csábítja a vevőket, az elektronikai cikkek piacán felbukkant egy "fehér holló" is, az Elektro Pont, amely elsősorban magasan képzett munkatársaival és színvonalas szolgáltatásokkal akar hódítani.