Az új, az A350-eseket összeszerelő munkások betanítására fordítandó 9,2 millió dolláros segítség az USA szerint gyakorlatilag egy újabb állami támogatás. "Sajnálatos módon az EU-tagállamok nem hagytak fel az Airbus támogatásával, noha ez a kereskedelmi szabályozásba ütköző cselekedet. A mostani döntésünkkel azt szeretnénk biztosítani, hogy ezt az újabb esetet is a korábbiakkal együtt vizsgálja a WTO" - mondta el Rob Portman, az Egyesült Államok kereskedelmi főmegbízottja.
Erre válaszul az Unió is arra kérte a világszervezetet, hogy állítson fel bizottságot a hasonló típusú, a Boeinggel kapcsolatos amerikai szabálytalanságok vizsgálatára, de ezt az USA megakadályozta. Ha azonban az EU másodszor is ugyanezzel a kéréssel fordul a WTO-hoz, azt már nem lehet megvétózni - írja az International Herald Tribune.
Mint arról az mfor.hu beszámolt, a két cég WTO előtti kálváriája még 2004 végén kezdődött, akkor fordul először a világszervezethez az EU a - szerinte - jogtalanul a Boeingnek juttatott amerikai állami támogatások miatt. Akkor - és azóta - állást foglalt a kérdésben például az EADS repülési konszern vezetője, de még George Bush amerikai elnök is, és komoly csatározás kerekedett a támogatások ügyéből.
Később mindkét cég újabb kölcsönöket vett fel különböző államoktól, melyek további polémiákat gerjesztettek, majd úgy döntöttek, hogy inkább tárgyalóasztal mellett simítanák el a problémát. Az egyeztetések felújításáról szóló döntés tavaly nyáron született meg, de úgy tűnik, az Airbus és a Boeing nem tanult a történtekből.