7p

Talán nem meglepő, hogy a szerdai, sorrendben 41. tárgyalási nap sem hozott megegyezést a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) közötti konfliktusban. A kialakult helyzetet mindennél jobban jellemzi, hogy a felek mindössze abban értenek egyet, hogy a fél éve húzódó tárgyalásokon eddig a legkisebb mértékben sem közeledtek az álláspontok. A VDSZSZ július 15-ig újabb országos sztrájkot hirdet – egyelőre csak az biztos, hogy nem a szombati vasutasnapra. Mfor.hu háttér.

Ismét az erő politikájához nyúl Gaskó (Fotó: MTI)

A korábbiakhoz hasonlóan szerdán is eredmény nélkül álltak fel a tárgyalóasztaltól a VDSZSZ és a MÁV képviselői a sztrájkigényekkel kapcsolatos egyeztetésen.

Mit szeretne a VDSZSZ?

A szakszervezet a tárgyalások kezdete óta nem változtatott álláspontján: tíz százalékos többletbéremelést követel a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, emellett a korábbi munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) dolgozói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését kéri a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Időközben mindez kiegészült azzal a két követeléssel, hogy a vasutasok – az idei, a tervezettnél nagyobb infláció ellensúlyozására - kapjanak 1,1 százalékos béremelést, illetve a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.

Nem sikerült megegyezni a munkabeszüntetés idején biztosítandó elégséges szolgáltatásokról sem. Míg a szakszervezet elfogadhatónak tartja az elégséges szolgáltatásra még 1995-ben megkötött egyezségben foglaltakat (ez szerintük minden vonalon két vonatpár, a főváros elővárosában további húsz vonat közlekedtetését jelentené), addig a MÁV szerint ennyi vonattal - a körülmények változása miatt - ma már nem lehet biztonságosan megoldani a közlekedést, mondta el az mfor.hu-nak Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője.

Tizenegymilliárdból megoldható lenne

Ami a követeléseket illeti, a vasúttársaság álláspontja továbbra is az, hogy azok "irreálisak és teljesíthetetlenek, nincs meg hozzájuk az anyagi fedezet." A VDSZSZ viszont úgy véli, ezek az igények megalapozottak, s a tíz százalékos többletbéremelés hárommillliárd forintból, a 250 ezres egyszeri kifizetés pedig mintegy nyolcmilliárd forintból megoldható lenne, közölte az mfor.hu-val Bárány Balázs, a szakszervezet alelnöke.

Némileg egyszerűbbnek tűnik a 38 bezárásra ítélt, alacsony forgalmú mellékvonal ügye: a Szabó Pál vezetésével felállt új minisztérium ugyanis megváltoztatta elődje, a liberális vezetésű Gazdasági és Közlekedési Minisztérium döntését, így az állam nem csak az eredetileg tervezett 26, hanem mind a 38 vonal esetében megrendeli a vasúti személyszállítási közszolgáltatást az idei évre.

Igaz, a VDSZSZ alelnöke szerint ez még nem elég, hiszen azok fejlesztésére is szükség lenne. "A fenti vonalakon sok helyütt csak 10-20 kilométer/órás sebességgel tudnak araszolni a vonatok, tehát fel kellene újítani a pályákat. Amíg ez nem történik meg, addig ne is várják, hogy nőni fog az utasok száma” – emelte ki kérdésünkre Bárány Balázs.

Az eddigi tapasztalatok alapján mindenkinek érdeke lenne, hogy valamilyen módon – például a helyi önkormányzatok bevonásával – életben maradjanak ezek a vonalak. A 2007. márciusban a személyszállítás elől bezárt 14 vonal nagy részét ugyanis a teljes lepusztulás fenyegeti: egyes szakaszokon a síneken kívül már a talpfákat is ellopták, így a végleges felszámolás esetükben csak idő kérdése.    

Bármikor jöhet az újabb sztrájk - a vasutasnapot kivéve


Ugyanígy csak idő, pontosabban napok kérdése, mikor tör ki az újabb vasutassztrájk: Gaskó Istvánnak, a VDSZSZ elnökének július elsejei közlése szerint ugyanis amennyiben nem lesz előrelépés a tárgyalásokon – márpedig eddig nem volt -, két héten belül, azaz július 15-ig folytatják akciójukat.

Bárány Balázs a sztrájk napját nem kívánta megnevezni, annyit azonban lapunknak elárult, hogy a vasutasnapon (július 12-én) biztosan nem lépnek akcióba, illetve amennyiben munkabeszüntetésre kerül sor, azt a sztrájknap előtti nap délutánján bejelentik.

A kialakult helyzetre mi sem jellemzőbb, hogy a két fél csak abban ért egyet: a fél éve tartó tárgyalásokon - mint azt Bárány Balázs megjegyezte - "az égvilágon semmilyen előrelépés nem történt". "Kezdetben úgy tűnt, hogy a tárca új vezetése kedvezően befolyásolja majd az egyeztetéseket, azonban mára kiderült: tévedtünk" – tette hozzá a VDSZSZ alelnöke.

Igaz, a szakszervezet saját tagsága felé némileg mást kommunikál: a legújabb, a munkabeszüntetésben való részvételre buzdító plakátjain azt állítja, hogy "Soha nem voltunk még ennyire közel a megállapodáshoz. Vegyél részt Te is a VDSZSZ sztrájkjában: csapjunk még egy nagyot az asztalra!"


Az érdekképviseleti szerv többek között azzal érvel, hogy a munkabeszüntetés igenis hatásos eszköz: szerintük a korábbi sztrájkoknak oroszlánrészük volt abban, hogy idén májusban mégsem szűnt meg a személyszállítás a már említett 12 vonalon.

Csökkent a sztrájk hatékonysága

Ha a VDSZSZ beváltja fenyegetését, akkor idén már ötödik alkalommal válhat teljesen kiszámíthatatlanná a vasúti közlekedés az ország minden területén. A szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, majd február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben megszakított, február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. Az utolsó akcióra április 7-én került sor, amely nulla órától tíz óráig tartott.

Az idő előrehaladtával egyébként egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések. Február 1-jén 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én 1393 vonatból 664 (47,7 százalék), április 7-én pedig a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) közlekedett.

Ezzel párhuzamosan a megmozdulás támogatottsága a forgalmisták körében egyértelműen csökkent: április 7-én a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát. Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s az áprilisi mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)

Igaz, a MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében ennél nagyobb volt az akció támogatottsága: a cégnél április 7-én 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.

Csütörtökön újabb kör

A VDSZSZ újabb akciójának hatását nehéz lenne megjósolni, annyi azonban biztos, hogy a vasúti közlekedés ismét kiszámíthatatlanná válik majd. Mindennek elkerülése érdekében a felek csütörtök reggel kilenc órakor - immár negyvenkettedszer - ismét tárgyalóasztalhoz ülnek. A fentiek alapján azonban érdemi előrelépésre esély már csak elméletileg van.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!