5p

Az elmúlt két évben a meglévő, főként Mercedesekből álló tűzoltófecskendő–flotta jelentős részét „magyar fejlesztésű” tűzoltófecskendő váltotta le. Az idézőjel azért indokolt, mert a Renault gyártotta az alvázakat és a fülke orr-részét, tehát a jármű nagy részét. De ez a legkisebb baj vele, a nagyobb, hogy minőségi problémák vannak, amellett, hogy kissé túlárazottnak tűnik. A 444 idézi a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ) alelnökének, Vidó Attilának a részletes hibalistáját az új gépjárműről.

A Rába–Renault Heros Aquadux-X 4000A névre hallgató járműveket az elmúlt két évben fokozatosan – a gyártási kapacitásnak megfelelően – vezették be, ennyi idő alatt pedig összegyűltek a – leginkább rossz – tapasztalatok is - írja a 444.hu Vidó hibalistája nyomán, aki szerint jobb lett volna, ha valami játék tűzoltóautóval probálkoztak volna...

„Amikor elkezdődött ez projekt, ígéretet kaptuk arra, hogy megkérdezik a tűzoltókat, hogy valójában milyen legyen ez az új gépjárműfecskendő. Nem hogy akkor, de azóta sem kérdeztek meg senkit azok közül, akiknek dolgozni kell vele nap, mint nap. Sőt az állománytól érkező véleményeket, kritikákat a parancsnokok nem merik továbbítani a feletteseik felé."

– írja Vidó Attila, a HTFSZ szervezeti elnöke, aki összegyűjtötte a tűzoltók lesújtó tapasztalatait a Rába-Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendőről. 

A 108 darab tűzoltóautó 14,5 milliárd forintból készült el, a beszerzést a Belügyminiszérium, azon belül is az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság intézte.  

A 132.5 milliós árhoz képest a piacon 20-30 millióval olcsóbban lehet ilyen kategóriájú járműhöz jutni, ami azt jelenti, hogy 108 helyett 130-140 darabot is lehetett volna vásárolni ennyi pénzből – egyébként kb. 140 darabból áll a kifutó Mercedes-flotta. 

Vidó például ilyen problémákat detektált:

"A legénységi fülkehely helykínálata nagyon kicsi, szinte lehetetlen benne felkészülni menet közben a feladatra (légzőt felvenni pl.). A szolgálatparancsnok vagy rajparancsnok helye még siralmasabb. A fő baj a hátsó legénységi fülkével még, hogy amíg a "régi" MB 4000-2000 fecskendőknek a legénységi fülke szélessége megegyezett a hátsó málhatér szélességével és csak a vezető, parancsnoki fülke rész lett leszűkítve (az MB4000 még az sem), addig a Renault&Rába legénységi fülke szélessége pont a vezető, parancsnoki fülke szélességével egyezik meg. Na, ez orbitálisan nagy hiba, mivel elöl ketten ülnek, amíg hátul pont kétszer annyian. Ez egyszerű fizika kérem szépen. Én nem vagyok egy nagy ember a 74 kilómmal, de a tegnapi nap folyamán elért az a megtiszteltetés hogy ülhettem hátul kocsikázás közben. Ez botrány mennyire nincs semmi hely nem, hogy öltözni még ülni sem. Hering feeling volt, de gyalázatosan. Ez nevetséges és botrányos! Ezt nem próbálta ki soha senki?! Ennyit a nagy magyar koprodukcióról. Szégyen!"

(Forrás: HTFSZ) 

"Mi ez a halomra bedobált vezérlő panel? Ami szintén a fülke kihasználási lehetőségeit rontja. Képtelenség bármit is normálisan bepakolni. Mi ez, a NASA vezérlőközpontja? Ja, nem csak egy tűzoltó autó." Ez Vidó eredeti képaláírása...

De a futóművel sincs minden rendben:

"A futómű, amely történetesen a modernebb tárcsafékek helyett dobféket kapott. Igaz a Rába szakemberei szerint túl van tervezve és az előírásoknak nagyon is megfelel, viszont tapasztalataink szerint: 

  • iszonyatosan dübög benne valami és ez a jelenség rázós úton hatványozottan jelentkezik,
  • a mi „fecskendőnknél” a jobb első futóműnél lehet valami dübögő kopogó hangot hallani menet közben,
  • a sofőrök kezéből nagyobb fékezésnél kirántja a kormányt már akkor is, ha csak épp szinte gurul az autó,
  • ez a hiba a beállítása után még nem, de egy ideje már tapasztalható.

A legfrissebb információink szerint, már a Rába szakemberei is vizsgálták a hibát. Tudomásunkra jutott, hogy győri Renault szerviz egyik szakembere közlekedésre alkalmatlannak találta az egyik gépjármű fecskendőt, amelyről írásos szakvéleményt is készített."  

A fülke sem túl kényelmes 

„Én nem vagyok egy nagy ember a 74 kilómmal, de a tegnapi nap folyamán elért az a megtiszteltetés hogy ülhettem hátul kocsikázás közben. Ez botrány mennyire nincs semmi hely nem, hogy öltözni még ülni sem. Hering feeling volt, de gyalázatosan. Ez nevetséges és botrányos! Ezt nem próbálta ki soha senki?! Ennyit a nagy magyar koprodukcióról. Szégyen!” 

A fülke balesetveszélyes is a láthatóan trehány megoldások miatt, illetve amiatt is mert légzsákok egyáltalán nem kerültek bele: 

(HTFSZ) 

Ismét Vidó szavai következnek:

"A fülkében lévő kapaszkodó, melynek ugyan lenne értelme, viszont szintén nem kicsit balesetveszélyes. Éles laposvassal van felrögzítve, ami elég szépen be tud törni egy fejet, ha valaki nem figyel és feláll a fülkében. Na, bumm, de hát viseljen sisakot az illető! Igen ám, de mi nem csak akkor tartózkodunk a fülkében, amikor netalán riasztás vagy vonulás van és van rajtunk. Hanem szerkarbantartás, pakolás, málházás esetén is! Ja hogy ezt sem tudták. Íme néhány fénykép és hogy a srácok hogyan oldották meg csapat kámzsa felhelyezésével ezt a problémát. Csodálatos!" 

„Az az érzésem, hogy akik ezt tervezték, azt sem tudják, hogy mi az 10-20 hektáron tüzet oltani. Vidékről is gondolom, csak annyit tudnak, hogy az nem Pesten van. :D - írja a HTFSZ alelnöke 18 oldalas dokumentumában, ami innen tölthető le teljes egészében.

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!