November utolsó péntekén, 26-án tartják a Nemzetközi Vásárlásmentes Napot egy kanadai reklámszakember kezdeményezésére, akinek elege lett abból, hogy életét azzal tölti: más embereket beszél rá olyan dolgokra, amire egyáltalán nincs szükségük.
A magyar vásárlókat arra buzdítják a környezetvédők: támogassák a Nemzetközi Vásárlásmentes Napot, s legalább egy napra lépjenek ki a fogyasztói társadalomból, a sokszor felesleges holmik vásárlásának időrabló, pénztárca-apasztó "mókuskerekéből".
A kampány az 1990-es évek elején Kanadában kezdődött, aztán angol nagyvárosokban, majd más országokban is elterjedt, nem véletlenül karácsony előtt. Ez a nap felhívja az emberek figyelmét arra a tényre, hogy a világ lakosságának 20 százaléka éli fel a Föld készleteinek 80 százalékát, illetve a gazdag országokban a fogyasztási szokások miatt túl nagy arányban vesznek el a földi javakból.
A szervezők szerint a reklámok az emberek elégedetlenségét és mohóságát[ajanlo=86][igazitas=left/]erősítik azzal, hogy elhitetik: akkor lesznek boldogok, szépek, trendik, ha minél több tárgyat birtokolnak. Arra kívánja e nap ráébreszteni a fogyasztókat, hogy túlzott vásárlás nélkül is jól érezhetik magukat, és meghitté tehetik a karácsonyi ünnepet.
A "Ne vásárolj semmit!" naphoz bárki szabadon csatlakozhat helyi megmozdulásokkal. A nyugati nagyvárosokban ilyenkor megpróbálják otthon hagyni pénztárcájukat az emberek, és a vásárlás helyett utcai programokon vesznek részt.
Mint arról a Menedzsment Fórum korábban beszámolt, Bécsben a "Kauf Nix Tag Aktionskomitee" ("Ne Vásárolj Semmit-Nap Akciócsoport") november 27-én kartonpapírra írt szlogenekkel és szándéknyilatkozatokkal felfegyverkezve vonul majd a Marahilfer Strasséra, immár hetedik alkalommal. A szervezők a karácsonyi lázban égő vásárlókat arra próbálják majd rábeszélni, hogy írjanak alá egy olyan nyilatkozatot, miszerint semmit nem vásárolnak az ünnepek alatt.
(MTI/Menedzsment Fórum)
Itthon is hangolnak a karácsonyi vásárlási őrület ellen
November utolsó péntekén, 26-án tartják a Nemzetközi Vásárlásmentes Napot egy kanadai reklámszakember kezdeményezésére, akinek elege lett abból, hogy életét azzal tölti: más embereket rábeszél olyan dolgokra, amire egyáltalán nincs szükségük.