3p

Másfél milliárd eurós árbevétel mellett 4,6 millió eurós mérleg szerinti eredményt ért el 2010-ben a Magyar Suzuki Zrt - derül ki a cég nyilvános mérlegéből. A profit a felére esett, így talán nem véletlen, hogy tavaly ötszáz embert küldtek el az esztergomi gyárból, ahol átlagosan 3348-an dolgoztak. Mfor.hu-háttér.

Százszázalékos adómentességet élvez a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény alapján a Magyar Suzuki Zrt - derül ki a cég eredményeiből. Így az Audihoz hasonlóan (lásd: Győri Audi: 160 milliárdos nyereség, nulla társasági adó) a japán gyártó sem fizetett be egy fillér adót sem 4,6 millió eurós (mintegy 1,2 milliárd forintos) nyeresége után. Az eredményekből az is kiderül, csak sztereotípia, hogy itthon fogy a Suzuki: az exportárbevétel tízszer annyi volt, mint a magyar piac értékesítése 2010-ben.

Felére esett a profit

Rossz éve volt tavaly a "mi autónknak", hiszen a 2009-es közel 9 millió eurós mérleg szerinti eredmény 4,6 millióra csökkent. A jelenlegi árfolyamon számolva 1,2 milliárd forintos profit tehát majdnem a fele az egy évvel korábbinak. Az árbevétel viszont kisebb mértékben csökkent: a 2009-es 1,596 milliárd euró után tavaly 1,535 milliárd eurót (mintegy 414,5 milliárd forint) volt.

Az árbevételen belül sokkal nagyobb részt tesz ki az exportértékesítés, 1,4 milliárd euró értékben vittek ki Suzukikat hazánkból. Eközben a belföldi piac 135,8 millió euróra (36,7 milliárd forintra) esett az egy évvel korábbi 198,4 millióról. Azaz a japán autógyár eredményén is látszott a magyar autópiac jelentős visszaesése, miközben a külföldi értékesítést a roncsprémiumok támogathatták.

A cég próbált spórolni a kiadásokon, az anyagjellegű ráfordítások 1,369 milliárd euróra estek vissza az egy évvel korábbi 1,43 milliárdról. Szintén költségkímélés volt az oka az elbocsátásoknak, a 2009-es 3801 fő után tavaly átlagosan 3348 ember dolgozott az esztergomi gyárban, azaz majdnem ötszáz ember munkáját köszönték meg.

Nem divat adót fizetni

Az Audihoz hasonlóan a Magyar Suzuki Zrt. is nulla forint társasági adót fizetett be 2010-ben az államkasszába, ugyanis a cég beruházási adókedvezményben részesült. A társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény értelmében ugyanis a legalább tízmilliárd forint értékű beruházások után tíz évig adókedvezmény illeti meg a cégeket akkor, ha a beruházás legalább 500 fővel növeli a foglalkoztatotti létszámot.

Az 1,2 milliárd forintos mérleg szerinti eredmény után egyébként közel 240 millió forint lett volna a japán gyártó adófizetési kötelezettsége a társasági adó 19 százalékos kulcsával számolva. 2009-ben még volt egy 180 594 eurós adófizetése a Suzukinak, ugyanis a szolidaritási adó alól ők sem mentesültek, ezt az adónemet azonban azóta eltörölték.

Az mfor.hu hétfőn számolt be arról, hogy a győri Audi 591,8 millió eurós (mintegy 160 milliárd forint) mérleg szerinti eredményt ért el 2010-ben, ami majdnem a duplája volt az egy évvel korábbi 291,2 millió eurónak. A német autógyár 2011 végéig élvez mentességet a társasági adó alól, azonban a tervezés alatt álló újabb beruházással további évekre kerülhetik el, hogy adót kelljen fizetniük. A tavalyi eredményük után egyébként 95 millió eurót (25,7 milliárd forintot) kellett volna befizetniük az államkasszába.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!