A továbbfejlesztett A320neo bemutatása után egy karnyújtásnyira kerültek ahhoz a repülőgépgyártó vállalat, hogy elérjék a 2007-es év rekordját, amikor is 1341 megrendelést kaptak. A francia székhelyű Airbus 1038 gépre kapott megrendelést azt követően, hogy az év első hónapjában 141 visszamondásuk volt - tudatta a cég egy tegnapi közleményben. Az új igények egyébként a 918 Neo-kra is vonatkoznak, melyek egy, a már meglévő A320-soknál üzemanyag-takarékosabb motorokkal vannak felszerelve. A napokban az ausztrál Qantas légitársaság jelezte az igényét 110 ilyen gépre, és novemberre további megrendelések vannak kilátásban a Dubai Air Show-nak köszönhetően.
Az európai repülőgépgyártó idén eddig 374 gépet adott át a partnereinek, köztük 296 egyfolyosós gépet, 62 szélestörzsű és 16 darab A320-ast. A társaság erre az évre vonatkozó célja egyébként, hogy 530-ra növelje ezt a számot, mely között 25 kétszintes A320 van, melyek következő szállítása jövő héten történik meg a kínai légitársaság részére.
Évek óta az Airbus nyeri a versenyt
A megrendelési harc már évek óta tart az Airbus és a Boeing között, amit 2007 év óta rendre az európai cég nyer meg, és az első három negyedév tendeciáját nézve, idén is hasonlóra lehet számítani, hacsak valami rendkívüli nem történik.
Ezzel szemben azért a chicagói székhelyű Boeing sem panaszkodhat az idei évet tekintve, annak ellenére, hogy 105 törölt szerződésről adhat számot. 426 megrendelés érkezett hozzájuk, míg előző év azonos időszakában 392 volt ez a szám. Az átadott gépeket illetően idén 349-et szállítottak le, amit az év hátralévő részében 485-495-re tudnak növelni.
Az új fejlesztést tekintve sem áll jól a Boeing, hiszen míg a továbbfejlesztett A320neo-ra 14 partnertől már 918 gépre kötött szerződést az Airbus, addig az amerikai társaság még egyetlen egyet sem tud felmutatni az új 737 MAX-ok esetében, csak 496 előzetes igény érkezett hozzájuk. A Boeing augusztusban bejelentette, hogy az 737-es új motorokkal rendelkező változatát akarja megépíteni, és ennek érdekében folyamatosan dolgoznak a teljes konfiguráción. (Korábban egyébként a 787-es géptípus építése körül is akadtak nehézségei a Boeingnek).
"Az előzetes igények csak akkor lesznek véglegesítve, ha a részletek teljesen kidolgozottakká válnak, azt azonban nem tudjuk megmondani, hogy ez mikor lesz" - mondta Marc Birtel, az amerikai repülőgépgyártó szóvivője tegnap.
Székely Sarolta
mfor.hu