26 szakmai szervezet ünnepélyes keretek között fogadta el a Magyar Reklámetikai Kódex 2009. évi új kiadását. Mint az eseményen elhangzott, az 1981-ben megalkotott első kiadáshoz képest teljesen megváltozott a dokumentum, ám a legutóbbi, 2005 szeptemberétől hatályos előírásokhoz képest is számos újdonságot tartalmaz.
Mint azt Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte, a kódex soha nem látott széles körű egyeztetés, és összefogás eredményeként született meg. A most megszületett etikai gyűjtemény az elnök szerint sok fogyasztó érdekét szolgálja, és a benne foglaltak érvényesítését segíti, hogy a kommunikációs és reklámiparban érintett szereplők mindegyike, a hirdetőktől, az ügynökségeken át a médiumokig elfogadták. Véleménye szerint a kódexnek köszönhetően a reklám eredeti célja, vagyis a fogyasztók tájékoztatása kerülhet előtérbe, és kiszűrhetőek lesznek azok a hirdetések, amelyek kijátszani akarják őket. Így az emberek úgy érezhetik, hogy a reklámok az érdekükben vannak, és ismét a szerethető reklámok dominálhatnak. Nagy Bálint szerint miközben minden piaci szervezet számára a végső cél a profittermelés, nem szabad megfeledkezni annak módjáról, erre részben választ ad az Magyar Reklámetikai Kódex mely a korrekt, etikus magatartást írja elő a cégek számára.
Megyer Örs, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) elnöke a kódex széleskörű egyeztetését emelte ki. Mint mondta, az a tény, hogy minden módosítást egyre több szakmai szervezet ír alá, azt mutatja, hogy a reklámszakma számára egyre fontosabb az önszabályozás, és a szakmai felelősség. Számos civil szervezettől a szakmai sajtón, és a szervezetek honlapján keresztül a közvélemény széles körétől kértek és kaptak javaslatokat és észrevételeket.
Mint elhangzott, az előkészítő munkát az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Reklámszövetség szakemberei végezték. Az alapot a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) Kódexe jelentette, amelyet a nemzetközi gyártói kódexekkel egészítettek ki. A korábbi kódex alkalmazása során szerzett tapasztalatok és az aláíró szervezetekkel és tagvállalatok észrevételei segítettek a pontos és végleges szöveg kialakításában.
Fazekas Ildikó az (ÖRT) főtitkára, és egyben a nemzeti önszabályozó szervezeteket tömörítő európai szövetség elnöke a kódex előremutató vetületeiről szólt. A főtitkár kiemelte, hogy új kommunikációs csatornák is a szabályozás hatálya alá kerültek, így a digitális és vírusmarketingre is kiterjesztették. A dokumentumba bekerültek az európai szervezet ajánlásai is, így egy naprakész szabálygyűjtemény alapján dolgozhat a kommunikációs szakma.
Az mfor.hu kérdésére Fazekas Ildikó kiemelte, hogy az új típusú módszerek kapcsán még nem tudni mennyi plusz feladat hárul az ÖRT-re, és milyen változásokat eredményez. Az unióban hasonló szabályokat idén tavasszal fogadtak el, így még nemzetközi példákra sem igen lehet hagyatkozni.
A konkrét változások kapcsán a szakember elmondta, hogy a változó médiahasználatot ugyanakkor a Kódex is tudomásul veszi, és elfogadja, hogy bizonyos speciális célcsoportoknak szóló csatornákon az adott közegnek megfelelő kommunikációt folytassanak a hirdetők. Fazekas Ildikó azonban kiemelte, hogy ennek során is vannak olyan általános társadalmi konvenciók, amelyet nem lehet átlépni. Így a hirdetések nem sérthetik a társadalom által elfogadott erkölcsi normákat, vallási, világnézeti meggyőződést. Nem mutathatnak be felelőtlen viselkedési formákat pozitív példaként, ahogy továbbra is tilos lesz az erotika és a szexualitás öncélú használata.
Az ÖRT főtitkára lapunknak elmondta, hogy az eredményes önszabályozás alapja, hogy a piaci versenytársak figyeljenek saját és konkurenseik viselkedésére. Emellett a fogyasztók részéről születő döntések szerepét hangsúlyozta Fazekas Ildikó. Ennek érdekében az ÖRT a nyár folyamán tudatosító kampányt folytatott, amelyet a jövőben folytatni kívánnak.
A Kódex számos termékkörrel külön cikkelyben foglalkozik, a legrészletesebb az alkoholtermékekre vonatkozó szabályozás, amely így a gyártók nemzetközi kódexével összhangba került. Ennek kapcsán Agócs Mónika Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője az mfor.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy cégük üdvözli a változásokat, amely a felelős alkoholfogyasztást segíti elő. Véleménye szerint az elmúlt időszakban – a Drehernél is - mind fontosabbá váló felelős vállalati magatartásnak ki kell terjednie a kommunikációra is, ezt segíti elő a most megszületett szabályozás.
A konkrétumok kapcsán a vezető elmondta, hogy az alkohol reklámokat tartalmában és megjelenésében is érinti az önszabályozás, így a jövőben csak 25 évnél idősebb szereplők lesznek a hirdetésekben, továbbá a társaságok reklámjai csak olyan médiumokban, műsorokban jelennek meg, ahol legalább a közönség 70 százaléka felnőtt.