5p

Átfogó szakmai együttműködés eredményeként született meg az új reklámetikai kódex, melynek ünnepélyes aláírására szerdán került sor. A most megalkotott önszabályozó előírást 26 szakmai szervezet tekinti magára kötelezőnek, így elfogadásával a kommunikációs folyamat minden résztvevője – hirdetők, a reklámokat készítő ügynökségek és a médiumok – érintett lesz. Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke úgy véli, a jövőben sikerülhet ismét szerethetőbbé tenni a reklámokat.

Szerethetően kell megszerezni a profitot (Mfor-montázs)

26 szakmai szervezet ünnepélyes keretek között fogadta el a Magyar Reklámetikai Kódex 2009. évi új kiadását. Mint az eseményen elhangzott, az 1981-ben megalkotott első kiadáshoz képest teljesen megváltozott a dokumentum, ám a legutóbbi, 2005 szeptemberétől hatályos előírásokhoz képest is számos újdonságot tartalmaz.

Mint azt Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte, a kódex soha nem látott széles körű egyeztetés, és összefogás eredményeként született meg. A most megszületett etikai gyűjtemény az elnök szerint sok fogyasztó érdekét szolgálja, és a benne foglaltak érvényesítését segíti, hogy a kommunikációs és reklámiparban érintett szereplők mindegyike, a hirdetőktől, az ügynökségeken át a médiumokig elfogadták. Véleménye szerint a kódexnek köszönhetően a reklám eredeti célja, vagyis a fogyasztók tájékoztatása kerülhet előtérbe, és kiszűrhetőek lesznek azok a hirdetések, amelyek kijátszani akarják őket. Így az emberek úgy érezhetik, hogy a reklámok az érdekükben vannak, és ismét a szerethető reklámok dominálhatnak. Nagy Bálint szerint miközben minden piaci szervezet számára a végső cél a profittermelés, nem szabad megfeledkezni annak módjáról, erre részben választ ad az Magyar Reklámetikai Kódex mely a korrekt, etikus magatartást írja elő a cégek számára.

Megyer Örs, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) elnöke a kódex széleskörű egyeztetését emelte ki. Mint mondta, az a tény, hogy minden módosítást egyre több szakmai szervezet ír alá, azt mutatja, hogy a reklámszakma számára egyre fontosabb az önszabályozás, és a szakmai felelősség. Számos civil szervezettől a szakmai sajtón, és a szervezetek honlapján keresztül a közvélemény széles körétől kértek és kaptak javaslatokat és észrevételeket.

Mint elhangzott, az előkészítő munkát az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Reklámszövetség szakemberei végezték. Az alapot a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) Kódexe jelentette, amelyet a nemzetközi gyártói kódexekkel egészítettek ki. A korábbi kódex alkalmazása során szerzett tapasztalatok és az aláíró szervezetekkel és tagvállalatok észrevételei segítettek a pontos és végleges szöveg kialakításában.

Fazekas Ildikó az (ÖRT) főtitkára, és egyben a nemzeti önszabályozó szervezeteket tömörítő európai szövetség elnöke a kódex előremutató vetületeiről szólt. A főtitkár kiemelte, hogy új kommunikációs csatornák is a szabályozás hatálya alá kerültek, így a digitális és vírusmarketingre is kiterjesztették. A dokumentumba bekerültek az európai szervezet ajánlásai is, így egy naprakész szabálygyűjtemény alapján dolgozhat a kommunikációs szakma.

Az mfor.hu kérdésére Fazekas Ildikó kiemelte, hogy az új típusú módszerek kapcsán még nem tudni mennyi plusz feladat hárul az ÖRT-re, és milyen változásokat eredményez. Az unióban hasonló szabályokat idén tavasszal fogadtak el, így még nemzetközi példákra sem igen lehet hagyatkozni.

A konkrét változások kapcsán a szakember elmondta, hogy a változó médiahasználatot ugyanakkor a Kódex is tudomásul veszi, és elfogadja, hogy bizonyos speciális célcsoportoknak szóló csatornákon az adott közegnek megfelelő kommunikációt folytassanak a hirdetők. Fazekas Ildikó azonban kiemelte, hogy ennek során is vannak olyan általános társadalmi konvenciók, amelyet nem lehet átlépni. Így a hirdetések nem sérthetik a társadalom által elfogadott erkölcsi normákat, vallási, világnézeti meggyőződést. Nem mutathatnak be felelőtlen viselkedési formákat pozitív példaként, ahogy továbbra is tilos lesz az erotika és a szexualitás öncélú használata.

Az ÖRT főtitkára lapunknak elmondta, hogy az eredményes önszabályozás alapja, hogy a piaci versenytársak figyeljenek saját és konkurenseik viselkedésére. Emellett a fogyasztók részéről születő döntések szerepét hangsúlyozta Fazekas Ildikó. Ennek érdekében az ÖRT a nyár folyamán tudatosító kampányt folytatott, amelyet a jövőben folytatni kívánnak.

A Kódex számos termékkörrel külön cikkelyben foglalkozik, a legrészletesebb az alkoholtermékekre vonatkozó szabályozás, amely így a gyártók nemzetközi kódexével összhangba került. Ennek kapcsán Agócs Mónika Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője az mfor.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy cégük üdvözli a változásokat, amely a felelős alkoholfogyasztást segíti elő. Véleménye szerint az elmúlt időszakban – a Drehernél is - mind fontosabbá váló felelős vállalati magatartásnak ki kell terjednie a kommunikációra is, ezt segíti elő a most megszületett szabályozás.

A konkrétumok kapcsán a vezető elmondta, hogy az alkohol reklámokat tartalmában és megjelenésében is érinti az önszabályozás, így a jövőben csak 25 évnél idősebb szereplők lesznek a hirdetésekben, továbbá a társaságok reklámjai csak olyan médiumokban, műsorokban jelennek meg, ahol legalább a közönség 70 százaléka felnőtt.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!