Jelenleg évi ötmillió gumiabroncsot gyártanak a Hankook magyarországi üzemében, ezt jövőre a duplájára emelnék, ehhez pedig további képzett munkaerőre van szüksége a cégnek. Éppen ezért mérnököket és szakmunkásokat is képeznek, akiknek később munkalehetőséget is ajánlanak.
Azt kapták, amit vártak
"2006-ban szembesültünk azzal, hogy nincs gumiipari szakképzés Magyarországon, ezért háromszáz embert Dél-Koreába kellett elküldeni több hónapra, hogy kiképezzük őket. Éppen ezért éreztük úgy, hogy szükség van megfelelő szakemberekre, akiket helyben tudunk kitaníttatni" - vázolta fel a helyzetet Bányai Tibor, a Hankook hazai HR-vezetője.
A cég egyrészt elindított egy posztgraduális képzést a Dunaújvárosi Fősikolával közösen, melynek keretében mérnököket képeznek, közülük február elején vette át az első tíz ember a diplomáját. Másrészt tavaly augusztusban indult egy OKJ-s szakképzés, melyben abroncsgyártó szakmunkások végeznek a dunaújvárosi Lórántffy Zsuzsanna Szakközépiskolában. Ott már a hetedik csoport indult el nagyjából 30 fővel, de a tervek szerint összesen 660 munkanélkülinek adnak szakmát.
A tervek szerint szeptemberben technikusi és technológusi képzés is indul a középiskolában, valamint négyéves szakmunkásképzést is indítanak. Májustól pedig nagy valószínűséggel beindítják a távoktatási programot is, melynek keretében a jelenlegi dolgozók is elvégezhetik az OKJ-s szakképzést.
"Az előzetes felmérések helytállóak voltak, azt kapta a cég a magyar munkaerőpiacon, amit várt" - mondta kérdésünkre Bányai Tibor. A Hankook szakembere hozzátette: a koreai tulajdonosok elégedettek a hazai munkaerőpiac és oktatás minőségével.
A posztgraduális mérnökképzést szintén az hívta életre, hogy korábban nem képeztek gumiipari mérnököket hazánkban. "Folyamatosan képeznünk kell a mérnökeinket, akik még nem rendelkeznek ezzel a képesítéssel, azokat be akarjuk iskolázni. A jelenlegi mintegy 80 mellé jövő augusztusig további 25-30 mérnök felvételét is tervezzük" - emelte ki Bányai Tibor.
Állami támogatás nélkül
Az említett OKJ-s szakképzés 500 órából áll, nagyjából 30 fős csoportokban indítják, a cég pedig kötelezettséget vállal arra, hogy akik levizsgáznak, azoknak munkát ajánlanak. "A követelmény középfokú végzettség, illetve műszaki affinitás, emellett fontos a stressztűrő képesség és a tolerancia" - mondta a Hankook szakembere. A képzés ideje alatt a Munkaügyi Hivataltól jövedelempótoló támogatást kapnak a résztvevők, akik a gyakorlati idő alatt szállást, napi egyszeri meleg étkezést kapnak a Hankooktól, és még az utaztatásukat is fedezi a vállalat.
Bányai Tibor kérdésünkre hozzátette: általában 160-170 jelentkezőből választják ki azt a 30-35 főt, akik egy-egy tanfolyamra bekerülhetnek. A képzésre sokan jelentkeznek Dunaújvárosból, de már az ország más részeire is kiterjesztették a toborzást, így például Miskolc vagy Nyíregyháza környékén is együttműködik a cég a helyi munkaügyi központokkal.
"Most körülbelül 1270-en dolgoznak a gyárban, ez az év végére több mint 1500-ra emelkedik, majd jövő augusztusra 1900 főt fogunk foglalkoztatni. A tervek szerint a gyár akkor éri el teljes kapacitását" - emelte ki Bányai Tibor. A cég a teljes kapacitás elérése után is fenn kívánja tartani a jelenlegi tanfolyamokat, hiszen a fluktuáció miatt valamenyi szakemberre mindig szüksége lesz. "Ez egy piacképes szaktudást nyújtó képzés, nem csak a Hankooknál lehet elhelyezkedni vele, hanem más gumitermékeket gyártó cégnél is" - hangsúlyozta a cég HR-vezetője.
A képzésekhez a vállalat semmilyen állami támogatást nem kap, a helyi munkaügyi központokon keresztül támogatják a munkanélküliek képzését, illetve a részt vevő középiskola kap anyagi segítséget.
Jöhet a további bővítés?
A Hankook egyébként meglepetésre a válság idején is növelni tudta értékesítéseit, mivel ár/érték arányban a legjobbnak számítanak a piacon a termékei. Bányai Tibor szerint mostanra érett be a több éves kutatás-fejlesztés gyümölcse. "A magyar gyárban először felfuttattuk a termelést, majd utána kezdtünk a minőségre koncentrálni. Mostanra a hazai üzem már minőségileg is felveszi a versenyt a cég koreai gyáraival" - tette hozzá.
A gyár jelenleg évi ötmillió abroncsot tud készíteni, a jövő augusztusig tartó bővítés után ez a duplájára emelkedik. A további terjeszkedésről egyelőre óvatosan nyilatkoznak a Hankooknál, de Bányai Tibor szerint ha a világgazdasági környezet úgy alakul, akkor elképzelhető további terjeszkedés.
A magyar gyár egyébként 2009-ben már üzemi szinten profitot termelt, ebben a tekintetben is sikerült felülmúlni a várakozásokat, hiszen eredetileg még veszteséget terveztek a tavalyi évre. Attól azonban még messze van a cég, hogy az eddig befektetett 320 millió, majd a második ütembe 2011-ig befektetett 230 millió eurót visszahozza az üzem.
Beke Károly
Menedzsment Fórum