Kővári József beszámolt arról, hogy a 2007 szeptembere óta tartó kivitelezés a végéhez közeledik: egy hét múlva kezdődnek a berendezések meleg tesztjei, amelyet a próbaüzem követ. A kisebb utak építését, a környezet rendbetételét, a parkosítást magába foglaló befejező munkálatokkal még a nyáron végeznek, a cementmű hivatalos átadására szeptember 15-én kerül sor.
Az ügyvezető utalt rá: 30 éve a királyegyházi az első újonnan épült cementmű Európában. Kivitelezéséhez 160 ezer köbméter betont használtak fel, a beruházás keretében 105 méter magas hűtőtornyot 60 méter magas klinkersilót és egyebek mellett 5 kilométer vasúti pályát is építettek. A cementműnek több mint 130 alkalmazottja van, működése a bedolgozókkal együtt összesen 300 embernek ad munkát.
Az üzem az elérhető legkorszerűbb, energiahatékony berendezésekkel, a legszigorúbb környezetvédelmi előírások betartásával évente 750 ezer tonna klinker és 1 millió tonna cement előállítására képes. Technológiájának különlegessége, hogy igény szerint kis mennyiségben is képes speciális cementek előállítására.
Kővári József közölte, a gyártás legfontosabb alapanyagául szolgáló mészkő vasúton érkezik a bükkösdi bányából, a készterméket pedig vasúton és közúton szállítják el. A cement legnagyobb részét magyarországi építkezésekhez, elsősorban a Strabag beruházásaihoz használnák fel, a többit a környező országokban értékesítik.
A Strabag vezetése 2003-ban határozott arról, hogy alapanyag beszerzésének könnyítése, gazdaságosabbá tétele érdekében egy új cementmű építésével részesedést szerez a cementiparban. A beruházás lehetséges helyszíneként több hazai és külföldi térség is felmerült, végül Baranya mellett döntöttek, mert a bükkösdi kőbányából kiváló minőségű dolomit nyerhető, környékén pedig fellelhető a cement készítéséhez nélkülözhetetlen agyag is. Az eredeti helyszín ugyan nem Királyegyháza, hanem Bükkösd volt, az ottani terveiket azonban annak ellenére elvetették, hogy a település lakóinak többsége két elutasítást követően egy 2007 őszi népszavazáson támogatta a fejlesztést.
Ennek oka, hogy bár a helyi képviselőtestület többször napirendre tűzte a kérdést, a cég szempontjából érdemi döntést nem hozott. A társaság nem halogathatta tovább a beruházás megkezdését, ezért közben két újabb lehetséges helyszínen, Kővágószőlősön és Királyegyházán is megkezdte az előkészületeket, végül az utóbbi mellett határozott.
A Strabag korábban 27 milliárd, aztán 30-33 milliárd forintos beruházással számolt, a helyszín megváltoztatásával és az idő múlásával azonban a költségek 270 millió euróra, azaz mintegy 72 milliárd forintra emelkedtek. A fejlesztés 800 millió forintos állami támogatást kapott.
Frederic Aubet, a Lafarge országmenedzsere a cementműben tartott sajtótájékoztatón arról szólt: a világ cementgyártásában piacvezető Lafarge és az európai építőiparban piacvezető Strabag tavaly májusban közös céget alapított Ausztriát, Magyarországot, Szlovéniát, Szlovákiát és Csehországot érintő cementipari érdekeltségeik összevonására.
Utalt rá, hogy a 70 évvel ezelőtt alapított Lafarge-nak 78 országban van érdekeltsége, 76 ezer munkavállalót foglalkoztat, és 16 milliárd eurós forgalmat bonyolít le évente. Érdekeltségébe 120 cementgyár tartozik, amelyek évi 203 millió tonna cementet állítanak elő. A Lafarge forgalmának 60 százaléka cementgyártásból, 30 százaléka adalékanyagok, 10 százaléka pedig gipsz előállításából származik.
MTI