3p

Lesz-e megfelelő irányvonati kapcsolat? A Rotterdami Kikötő földrajzi elhelyezkedése, jó megközelíthetősége miatt a világ vezető kikötői közé tartozik. Az Észak-német kikötőkhöz képest egy nappal rövidebb oda és vissza a tranzitidő. A Ruhr-vidék és a Benelux államok közelsége, a hatalmas gazdasági potenciál szomszédsága is meghatározó szempont a kikötő életében, amely belvízi utakon, a csatornákon át is jól elérhető (például a svájci áruforgalom jelentős része a Rajnán és Rotterdamon át zajlik). Hogyan látja a Rotterdami Kikötő magyarországi ténykedését egy vezető hazai szállítmányozó cég vezetője Iszak Tibor, a Raaberfreight Nemzetközi Szállítmányozó Kft. vezérigazgatója.

Az előkészítés sokáig tart, mert az időközben felvetődött kérdések nyomán az ötletgazda (aki eddig csak az EU-a belül, a közös vámhatárok használatával dolgozott) szembesült például azzal a dilemmával, hogy milyen vámokmányokkal - CIM, CMR, vagy a dunai, illetve a rajnai hajózási szabályok alapján és hol történjen a határátlépési vámkezelés? Kérdésként vetődött fel az is, hogy az esetleges károkért hogyan felelnek? A szerződésben pontosan kell majd rögzíteni a felelősség kérdését, s ennek minden vonatkozását alaposan fel kell térképezni előzetesen. Előnyős lenne, ha a felelősséget a szolgáltató a saját üzletfeltételei szerint, magas kockázatviseléssel (az MSzLSzSz-tagok mai felelősségvállalásánál nagyobb mértékben) az egész útszakaszra vállalná. Ez fontos kérdés és előnyt adhat a szolgáltatás majdani igénybe vételéhez. Kár esetén a kárrendezésre is más alternatívát kellene kínálni (jelenleg a vasutak döntenek - nem túl gyorsan - a benyújtott kárigényről).

Tény, hogy itt nagy beruházású és lassú megtérülési idejű projektről van szó, amelynek esetleges menet közbeni ellehetetlenedére a stabil rendszerben zavarokat idézhetne elő: a szállítási folyamat lelassulna, s a zavar az árra is hatással volna. Az eredményes működéshez tehát megfelelő garanciákat kellene megfogalmazni az üzleti feltételekben, s ezeket rögzíteni a kétoldalú szerződésekben is.

Az utóbbi másfél évben sikerült felélesztenünk az angliai és írországi forgalmat. Ebben az irányban amúgy sem túl jelentős a konténeres export, de ennek tekintélyes részét a Raaberfreight bonyolította. Azt tudni kell, hogy Angliában nagyon erős a nyomott árakon zajló közúti verseny, melyet nem könnyű állni a konténerekkel: a határidők pontos betartása alapkövetelmény! Egyéb relációkban a tengeri fuvardíjak nem jobbak, mint az Észak-német kikötőkben, de az elérhetőség rosszabb.


Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!