Az előkészítés sokáig tart, mert az időközben felvetődött kérdések nyomán az ötletgazda (aki eddig csak az EU-a belül, a közös vámhatárok használatával dolgozott) szembesült például azzal a dilemmával, hogy milyen vámokmányokkal - CIM, CMR, vagy a dunai, illetve a rajnai hajózási szabályok alapján és hol történjen a határátlépési vámkezelés? Kérdésként vetődött fel az is, hogy az esetleges károkért hogyan felelnek? A szerződésben pontosan kell majd rögzíteni a felelősség kérdését, s ennek minden vonatkozását alaposan fel kell térképezni előzetesen. Előnyős lenne, ha a felelősséget a szolgáltató a saját üzletfeltételei szerint, magas kockázatviseléssel (az MSzLSzSz-tagok mai felelősségvállalásánál nagyobb mértékben) az egész útszakaszra vállalná. Ez fontos kérdés és előnyt adhat a szolgáltatás majdani igénybe vételéhez. Kár esetén a kárrendezésre is más alternatívát kellene kínálni (jelenleg a vasutak döntenek - nem túl gyorsan - a benyújtott kárigényről).
Tény, hogy itt nagy beruházású és lassú megtérülési idejű projektről van szó, amelynek esetleges menet közbeni ellehetetlenedére a stabil rendszerben zavarokat idézhetne elő: a szállítási folyamat lelassulna, s a zavar az árra is hatással volna. Az eredményes működéshez tehát megfelelő garanciákat kellene megfogalmazni az üzleti feltételekben, s ezeket rögzíteni a kétoldalú szerződésekben is.
Az utóbbi másfél évben sikerült felélesztenünk az angliai és írországi forgalmat. Ebben az irányban amúgy sem túl jelentős a konténeres export, de ennek tekintélyes részét a Raaberfreight bonyolította. Azt tudni kell, hogy Angliában nagyon erős a nyomott árakon zajló közúti verseny, melyet nem könnyű állni a konténerekkel: a határidők pontos betartása alapkövetelmény! Egyéb relációkban a tengeri fuvardíjak nem jobbak, mint az Észak-német kikötőkben, de az elérhetőség rosszabb.
Magyar Közlekedés
Kapcsolat a kikötőhöz
Lesz-e megfelelő irányvonati kapcsolat? A Rotterdami Kikötő földrajzi elhelyezkedése, jó megközelíthetősége miatt a világ vezető kikötői közé tartozik. Az Észak-német kikötőkhöz képest egy nappal rövidebb oda és vissza a tranzitidő. A Ruhr-vidék és a Benelux államok közelsége, a hatalmas gazdasági potenciál szomszédsága is meghatározó szempont a kikötő életében, amely belvízi utakon, a csatornákon át is jól elérhető (például a svájci áruforgalom jelentős része a Rajnán és Rotterdamon át zajlik). Hogyan látja a Rotterdami Kikötő magyarországi ténykedését egy vezető hazai szállítmányozó cég vezetője Iszak Tibor, a Raaberfreight Nemzetközi Szállítmányozó Kft. vezérigazgatója.