Idén a karácsonyi szezon során is érződni fog a kiskereskedelmi forgalom növekedési ütemének lassulása. Az ágazat jelenleg 5,6 százalékos növekedést mutat, ami valamivel több, mint a tavalyi erősödés fele. Idén az ilyenkor szokásos forgalmi szorzó nem 1,8-1,9, hanem csak 1,7-szeres lesz, mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Napi Gazdaságnak.
Egyes kereskedelmi láncok ugyan már októberben karácsonyi hangulatot próbáltak kelteni, ám a jó idő keresztbe tett az ötletnek. A Westendben azonban november óta már erőteljesen növekszik a vásárlási kedv, a hideg pedig fokozza ezt, állítják marketingszakértők. A Tesco például az ünnepekre 10-15 százalékkal bővíti árukínálatát, de az ebbe fektetett pénz megtérül: a láncok november-decemberben realizálják forgalmuk 25 százalékát. A slágertermék a szaloncukor és a játék.
A kereskedelmi centrumok emellett úgynevezett értéknövelt szolgáltatásokkal csábítják a vásárlókat. A csaknem félszáz hazai bevásárlóközpont átlagosan több mint 10 millió forintot költ karácsonyi dekorációra, ami összességében minimum félmilliárd forintos piacot jelent. A Westend csupán a fenyőfájára 14,5 millió forintot áldozott, 16 millió forintot pedig belső dekorációra adott ki, áll a Napi Gazdaság elemzésében.
Karácsonyfák tízmillióért, növekvő forgalom a hazai plázákban
Az idén csekélyebb karácsonyi forgalombővülésre lehet számítani, mint az elmúlt években. A bevásárlóközpontok többsége több tízmillió forintos dekorációval próbálja növelni a fogyasztók ünnepi vásárlási kedvét, derül ki a Napi Gazdaság körképéből.