Érdekes jelenség figyelhető meg a nagy hálózatok társadalmi megítélésével kapcsolatban. A tapasztalat azt mutatja, hogy ha egy cég túl nagyra nő, arra a fogyasztók általában negatívan reagálnak, mert úgy érzik, a vállalat a fejükre nőtt. Ez tetten érhető a Tesco angliai és a Wal-Mart amerikai megítélésében egyaránt. Ilyenkor a vállalatok számára rendkívül nehézzé válik a hazai növekedés, ezért felerősödik a külföldi terjeszkedés igénye.
Az áruházláncok vég nélküli expanziójának persze nem csak az emberek, hanem a természet is kárát látja. Lapunk a Yahoo hírportálját idézve korábban már beszámolt arról, hogy a Wal-Martot 2004-ben több millió dollárra bírságolták a terjeszkedése során okozott környezeti károk miatt. Az ügyhöz persze az is hozzátartozik, hogy a cég idén 35 millió dollárt fordít önként arra, hogy ezeket ellentételezze.
A Wal-Mart vezetése terjeszkedése során áruházakkal, raktárakkal, parkolókkal beépített területek minden egyes hektárja után természetvédelmi területté nyilvánítható földterületeket vásárol fel, aminek köszönhetően az Egyesült Államok területén 138 ezer hektárral bővülhet a védett természetes élőhelyek területe, amelyeket az erre a célra az amerikai kongresszus által húsz évvel ezelőtt létrehozott alapítvány (National Fish and Wildlife Foundation) kezel majd.
Menedzsment Fórum
Kemény dió a külföldi terjeszkedés a Tescónak és társainak
A globalizáció ellenére a lokális körülmények még mindig hatalmas befolyást gyakorolnak a kiskereskedelemre. Ami jól működik az egyik országban, nem biztos, hogy egy másikban is működni fog, állítja Sir Terry Leahy, a Tesco vezérigazgatója.