3p

Közel sem annyira szezonális a céges reprezentációs célú ajándékozás, mint öt évvel ezelőtt volt, amikor is a piacon működő vállalkozások a forgalmuk ötven százalékát hozták a decemberi időszakban. Ma már a nagyjából 10 milliárd forint forgalmú szegmens jelentősebb részét az évközi reprezentációs költségek adják, karácsonyra a bevételek 30 százaléka marad.

Mivel a nagyvállalati kör évente több esemény ürügyén reprezentál, az év végére inkább képeslapokat, egy-egy nyomdaipari terméket küldenek az üzleti partnereknek, amelyben felhívják a figyelmet, hogy az ajándékokra szánt keretet adományozásra használták fel a nagyvállalat társadalmi felelősségvállalási programjának keretében. Ma már az sem ritka - és nem csupán a válság miatt -, hogy a cégek annyira megvágják a repibüdzsét, hogy az üzleti partnereknek csak egy szépen "becsomagolt" elektronikus levél jut, jó esetben egy linkkel, amely az adventhez köthető weboldalra vagy a karácsonyi ünnepkörhöz méltó netes performancera mutat.

A válság ellenére akadnak természetesen vállalkozások, amelyek nem tehetik meg - vagy nem szeretnék megtenni - ügyfeleikkel, hogy ne kedveskedjenek valami aprósággal. Nem ritka, hogy a nagyobb vállalatok több millió forintot költenek el a piacon, de a cég kiterjedt partneri hálózatára tekintettel ebbe legfeljebb egy palack bor fér bele fejenként. A cégek többsége jellemzően néhány százezer forintot szán a célra, a köztes érték félmillió forint körül alakul és majdnem mindig valami egyedire, az átlagostól eltérőre vonatkozik.

Tény azonban, hogy a fejenként számolt maximum 2-4 ezer forintos értékhatárba különleges ajándék nem nagyon fér bele. Egy-egy asztali dísz, levélnehezék vagy olyan irodai csecsebecse, amit az üzleti partner nem használ. A repiajándékokkal foglalkozó cégek rendszerint azt tanácsolják az ügyfeleknek, hogy személyes nyomdaipari terméket, például naptárt küldjenek vagy olyan karácsonyi terméket, amely jól mutat az ünnepi étkezőasztalon. Tihanyi Gábor, a Prestige Present Kft. egyik tulajdonosa szerint az utóbbi időben a kuglófok, sütemények és prémium csokoládék a legkedveltebb ajándéktárgyak. Mellettük továbbra is jelentős a borok iránti igény. Ezek a repiajándékok viszonylag olcsók és általában célba találnak.  
A céges ajándékpiacot jellemzi, hogy egyre több kis szolgáltató alakul, amelyet rendszerint kis tőkével a nagyokból kivált menedzserek alapítanak. Bár a válság megviseli a szegmenst, bővülésre van lehetőség, hiszen a kisebb cégek vezetői a korábbi stabil megrendelők mellé újabbakat hoznak, amelyek korábban nem reprezentáltak, írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!