A Cannes-i Reklámfesztivál az egyik legfontosabb és legelismertebb reklámverseny a világon, évente több tízezer nevezett alkotással, és megközelítőleg 10-12 ezer résztvevővel. A fesztiválon nemcsak a nevezett reklámokat tekintheti meg a szakma, hanem konferencia-előadásokon, különféle szemináriumokon, kiállításokon is részt vehetnek az érdeklődők.
A szakértők szerint a válság rányomta a bélyegét az idei fesztiválra, a korábbi évekhez képest kevesebb nevezés érkezett. A legfontosabbnak számító filmes kategóriában már tavaly is óriási visszaesés volt tapasztalható, a nevezések száma idén további 8 százalékkal olvadt. A film kategóriában végül 3191 szpotot neveztek, a shortlistre 359 alkotás került. Ennek ellenére – legalábbis a zsűri szerint – a minőséggel nem volt gond, hiszen az egy évvel korábbi nyolcvannyolc díjazottal szemben idén százan kaptak valamilyen oroszlánt. Az egy hét folyamán, amíg a Cannes-i Reklámfesztivál tartott, a zsűri szinte megállás nélkül dolgozott, az utolsó napra hagyva a mindenki által legjobban várt Film valamint, a Titán és Integrált Oroszlán díjakat.
Idén is az amerikai ügynökségek vitték a pálmát, 17 aranyoroszlánból 9 az USA-ba került. A zsűri a 2009-es év legjobbjának a portlandi Wieden+Kennedy által készített Old Spice reklámfilmet tartotta.
Az amerikaiak mellett a brit reklámügynökségek erőteljes jelenléte volt jellemző. A szigetország cégei 15 oroszlánt vihetnek haza, egyebek mellett egy aranyoroszlánt. Kelet-európai ügynökség a tavalyi alkotásokat tekintve nem került be a díjazottak közé.
Ahogy a Cannes-i Filmfesztiválon, itt is külön díjjal jutalmazzák a fiatal tehetségeket, a reklámfesztiválon ez a Young Lions kategóriában történik. Idén magyar sikereknek is örülhettünk, hiszen Kun Judit és Deme Dániel a harmadik helyet szerezte meg, a Young Lions, cyber kategóriájában. A zsűri 35 induló csapat közül választotta harmadik legjobbnak a versenyre nevezett munkájukat.
A csapatnak a társadalmi célú Channel 16 nevű weboldal, és az őket támogató nemzetközi szervezetek, bloggerek és magánszemélyek számára kellett online hirdetést terveznie, amely elősegíti az oldal promócióját, növeli látogatottságát és segíti rávenni az embereket, hogy csatlakozzanak ehhez a közösséghez.
Jedlicska Márton személyében magyar tagja is volt annak a csapatnak, mely a brüsszeli Duval Guillaume Telenetnek készített, digitális tévét népszerűsítő alkotást. A magyar szakember az egyik art directora volt a film kategóriában bronzot nyert szpontnak. A T.A.G. San Francisco által az Xbox Halo 3 játékát népszerűsítő alkotásban is részt vett két magyar, a reklám egyik producere Répássy Eszter, produkciós supervisora pedig Szepesi Melinda volt.
Hasonlóan az előző két évhez, az 57. Cannes Lions relámfesztiválon idén is a BBDO nyerte az Év Hálózata díjat, és a második helyet is ismét a DDB reklámügynökség szerezte meg, a dobogó legalsó fokán pedig a Young & Rubicam (Y&R) szerepel. Ez az eredmény azt tükrözi, hogy ezek az ügynökségek indították a legtöbb díjazásra került munkákat a különböző (film, a sajtó, az outdoor, a rádió, a média, a cyber, a direkt, a promo, a titánium és integrált) kategóriákban.
Két új díjat is odaítélésre került a fesztiválon, az egyikkel az év független ügynökségét díjazták, ezt a hamburgi székhelyű Jung von Matt nyerte. A ’Grand Prix for Good’ elnevezésű díjjal pedig a legjobb társadalmi célú reklámkampányt jutalmazták, ez szintén újdonság volt a fesztivál történetében, hiszen eddig társadalmi célú reklám nem nyerhetett fődíjat.
A díjazott a Metropolitan Police kés-ellenes kampánya lett, ami a londoni Abbot Mead Vickers BBDO munkáját dicséri. Az interneten futó reklám történetét a felhasználók kedvükre alakíthatták, ebből 21 film készült tízféle befejezéssel.
KZS