A lakosok telefonon és az interneten keresztül feliratkozhatnak a tilalmi listára, amelyet a telemarketing cégek minden három hónapban kötelezően összevetnek saját adatbázisaikkal. Ez a lista nem jelenti azt, hogy ezekbe a háztartásokba ezentúl nem érkezik egyetlen kereskedelmi jellegű hívás sem. A listát ugyanis nem kell figyelembe venniük a non-profit szervezeteknek és a politikai csoportoknak, bár a legtöbben minden bizonnyal teljesítik majd az emberek ezirányú kéréseit és nem hívják vissza azokat a lakosokat, akik elutasítják az üzeneteiket. Bármely vállalat felhívhatja telefonon aktív fogyasztóit és azokat, akikkel legalább egy bizonyos ideig kapcsolatban állt. A legnagyobb telemarketing tevékenységet folytató cégek - a bankok és a telefonszolgáltatók - sem esnek a törvény hatálya alá. Ennek ellenére minden bizonnyal követik majd az FTC szabályait, hiszen általában külsős telemarketing cégekkel dolgoztatnak, amelyek viszonyt kötelesek betartani az új irányelveket. A lista a kereskedelmi bizottság honlapján lesz elérhető és a hivatal birtokolja hivatalosan.
Telemarketing piac: itt a vége?
A telemarketing piac egyébként az elmúlt időszakban jelentősen gyarapodott köszönhetően a csökkenő távhívási díjaknak és az automatikus telefonrendszerek elterjedésének, amely jóval több fogyasztó elérését tették lehetővé. Egyes mérések szerint naponta 100 és 650 millió hívást indítanak a telemarketing cégek.
A Direkt Marketing Szövetség jelentése alapján ez az ipaár 296 milliárd dollárt mozgat meg évente, amely azt jelenti, hogy minden egyes USA polgárra 1000 dollárt költenek. Ezért érzik úgy az emberek, hogy egyre több reklámtelefonnal zaklatják őket. Az FTC-hez tavaly 64 ezer panasz érkezett, ez a megnövekedett panaszáradat eredményezte a törvényjavaslat előkészítését. A tilalmi lista egyébként már 27 államban létezik, az FTC ezek segítségével készítené el a teljes országra vonatkozó adatbázist.
A szabályok rendelkeznek az automata hívások működéséről is, így csupán maximum a hívások 3 százaléka lehet minden esetben téves büntetés nélkül, illetve minden átkapcsolási tranzakció csupán 2 másodpercig tarthat. Az új rendelet kizárja azokat a csalási lehetőségeket is, amelyekkel a vállalatok megrövidíthetik a lakosok pénztárcáját a túl hosszú telefonálási időtartam miatt. Ezen kívül a telemarketing cégek nem kínálhatnak olyan szolgáltatásokat, amelyben a titkos bankkártya-kódot lehetne cserélni, illetve világos, közérthető módon kell elmagyarázniuk minden szolgáltatást és megerősítő funkciót kell építeniük minden változtatási tranzakció elé.
Kettétörik a telemarketing piac
Amerikában a szigorodó telemarketing törvények következtében az Amerikai Teleservices Szövetség (ATA) a piac a felére zsugorodhat. A Szövetségi Kereskedelmi Hivatal (FTC) által kezdeményezett szigorítások következtében az első jelek szerint alaposan meg fog csappanni a piac, a szakemberek szerint 50 százalékos visszaesésre lehet számítani.