3p

Az egyhangú jelzővel is lehetne illetni az idei húsvéti ármustrát - legalábbis a kereskedelmi aranyháromszögben működő hipermarketekben összeállított kosarak értékének összegét tekintve. Mindhárom áruházban ugyanis 7200-7300 forint körül szórtak az összegek. Jobban megnézve azonban kiderül, hogy rég nem volt ilyen izgalmas a kosár, merthogy szinte minden termék ára csökkent. Ennek ellenére a kosárértékek mind növekedtek.

A Napi Gazdaság kosara arra világít rá, hogy ha valaki nem tudatosan vásárol, ugyanakkor nem kíván lemondani egy-egy élvezeti cikkről, akkor hiába a válság okozta árcsökkenés (több termékkategóriában), a spórolásnak "lőttek". A Napi kosarának árát a hétdecis Unicum hajtotta fel 2009-hez képest. Egy évvel ezelőtt vagy nagyon olcsó volt a termék, vagy most mutatkozik meg az árban a szeszes italokra kivetett jövedéki adó emelkedése. A termék ára ugyanis egy év alatt az üzletekben 600-700 forinttal emelkedett - ez nemcsak szembeötlő, de a kasszánál bosszantó is lehet. A legérdekesebb változás a húsvéti kosárnál, hogy most először verte meg a Cora Unicum-árát a másik két konkurens, korábban jellemzően mindig a törökbálinti hipermarketben lehetett a szeszes italt a legkedvezőbb áron megvásárolni. A Cora tavaly húsvétkor is olcsóbb volt és karácsonykor is megdöbbentően alacsony áron kínálta a terméket - ajándékkal együtt. Ezt vagy nehezményezte a két konkurens a gyártónál, vagy a gyártó osztott-szorzott és inkább eltekintett az akciózástól. Jóllehet mindhárom hipermarket a fő sorra (ahova az akciós termékeket teszik) helyezte ki az Unicumot, ami ugyancsak nem két fillér polcpénzébe kerülhet a gyártónak.

A füstölt-főtt lapockánál a Tesco és az Auchan is alaposan aláment a tavalyi árnak, kizárólag a Cora tartotta a 2009-es (akkor is magasabb) árszintet, kérdés persze, milyen minőségi eltérések vannak a termékek között. Ugyanis a Napi által összehasonlított termékek a legolcsóbbak voltak. Bár már tavaly úgy tűnt, hogy a piacot nem lehet befolyásolni az elképesztően alacsony árakkal, a volument sok esetben ezek a cikkek generálták, még úgy is, hogy rendkívül jó minőségű termékek kerültek a polcokra (a hagyományos piaci árakhoz képest) jóval kedvezőbben. Szembeötlően olcsóbb lett a Rama és a tojás is megtalálja lassan a megfelelő árszintjét.

Ha az árak egyhangúsággal, a vásárlás maga inkább a dögunalmas jelzővel jellemezhető. A válságban elmaradó vevők, illetve a korai húsvéthoz igazított, egy hónapja tartó akciók miatt ugyanis enyhén szólva is nem mutatkozik roham az üzletekben, így az alkalmazottak képesek rendben tartani a boltot. Mindenhol katonás rendben sorakozó árukészlet, rend és tisztaság, a polcok vezetik a vevő kezét, gondolkodás nélkül lehet vásárolni, ám így elmarad a felfedezés öröme. Ráadásul még az árazásnál sincs a megszokott kuszaság, így a vevőszolgálaton sem kell kötözködni - vagy alkudozni. 

Töméntelen mennyiségű csokifigura került idén is polcokra. Az eltérő súly miatt a Napi elsősorban a kilogrammonkénti egységárakat nézte. A tapasztalat az, hogy továbbra is megtalálhatóak az üzletekben a 1100-1500-2000 forint kilogrammonkénti egységáras tejbevonós figurák, de ezeket igyekeznek az üzletek a sarokba tenni és a magasabb minőségű, 3500-5000 forintos egységárú termékeket szem elé rakni. Ezek jellemzően márkás csokifigurák, kiszereléstől függően 350-500-900 forintba kerülnek. Mindhárom üzletben megtaláltó a legmagasabb, 12-13 ezer forintos (kilogrammonkénti egységárban számolva) termékeket is, jellemzően ezek is a fő polchelyeket foglalják el, jelezvén, hogy van rájuk igény.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!