3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai cégek kétharmada jövőre is ugyanakkora összeget költ majd béren felüli juttatásokra, mint az idei évben. Ez azt jelenti, hogy a munkavállalók többsége kevesebb ilyen jellegű jutalomban részesül 2010-ben, legalábbis ami a kedvezményes adózású elemeket illeti, derül ki egy aktuális felmérésből.

A magyar vállalatok 66 százaléka nem növeli a cafetériára fordított költségeket 2010-ben az előző évihez képest, így a dolgozóknak járó nettó juttatás az adó összegével csökken, állapította meg a Sodexo Pass Hungária Kft. szerdán nyilvánosságra hozott, 1300 hazai vállalat bevonásával készül felmérése.

Ötből egy cégnél kevesebb jut majd cafeteriéra

A cégeknek csaknem ötöde (18 százalék) csökkenti a cafeteria mértékét – az ő dolgozóik járnak tehát a legrosszabbul. A vállalatoknak mindössze alig több mint hatoda (16 százalék) vállalta be, hogy megtartja nettó értéken az eddigi juttatást, és az adó összegének megfelelően, vagy akár afelett is növeli az erre fordítandó kiadásokat.   

Az állami és a magánszektor béren kívüli juttatási stratégiájában egyébként nincs jelentős eltérés: előbbieknél a cégek 79, utóbbiaknál 72 százalék döntött úgy, hogy nem változtatja a ráfordítás mértékét 2010-ben.

Mint ismert, januártól új szabályok lépnek életbe a cafetéria terén. Ettől kezdve a béren kívüli juttatásokat három kategóriába - adómentes, kedvezményes adózású és normál adózású - sorolják. A kedvezményes adózású juttatásokat 25, míg a normál adózású elemeket 98 százalékos adó sújtja.

A mostani állapothoz képest változás, hogy olyan közkedvelt elemek kerültek át a normál adózású körbe, mint a hidegétkezési utalvány, az ajándékutalvány és a kultúrautalvány. Az ide tartozó juttatásokat a cégek háromnegyede részben vagy egészben megszünteti, mondta el a sajtótájékoztatón Bessenyey Bálint, a társaság ügyvezető igazgatója.

A kedvezményes körbe tartozik viszont január elsejétől a melegétel-utalvány, az iskolakezdési támogatás, a helyi közlekedési bérlet, az üdülési csekk és a pénztári befizetések.

Hódíthat a melegétel-utalvány

A SodexoPass szakembereinek várakozása szerint a fenti változás miatt a kedvezményes körbe tartozó elemek népszerűsége meg fog ugrani, így például a hidegétkezési utalvány helyett várhatóan jóval többen választják majd a melegétel-utalványt. Ebben az esetben ugyanis a teljes ráfordított összegből a munkavállaló utalvány esetén 80 százalékot, míg bérben kifizetve a munkáltató költségének csak az 54 százalékát kapná meg.

Ezzel együtt a cég szakemberei figyelmeztetnek: bár a melegétel-utalvány havi értékhatárát jövőre 12 ezer forintról 18 ezer forintra emelik, a cégek többsége marad az idei érték mellett - kis- és középvállalatoknak egyébként közel háromnegyede döntött így.

A melegétel-utalványok népszerűsége egyébként arra vezethető vissza, hogy a cég szakemberei szerint a kedvezményes adózású elemek közül leginkább ez  kapcsolódik a mindennapi élethez, jelenleg mintegy 20 ezer helyen fogadják el.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a vállalatok túlnyomó többsége, 96 százaléka továbbra is ad béren kívüli juttatásokat. Igaz, az összképet árnyalja, hogy a Sodexo Pass 7000 ügyfele között mindössze 1300 tart fenn igazi, a dolgozóknak valóban szabad választási lehetőséget kínáló cafeteria-rendszert, emelte ki Bessenyey Bálint.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!