Az ásványvíz kiskereskedelmi értékesítése mennyiségben meghaladja a 640 millió litert, a forgalom értéke pedig a 30 milliárd forintot, a 2004 június-2005 május közötti évben. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen Piackutató vállalat az eladások régóta tartó növekedéséről.
[ajanlo=245][igazitas=left/]A piac egyik sajátos jellemzője az évek óta csökkenő átlagár. Amíg a szénsavas ásványvíz literenkénti bolti átlagára 55 forint volt 2003 májusában, addig az idei ötödik hónapban már csak 46 forint. A szénsavmentes átlagára még nagyobb mértékben, literenként 77-ről 61 forintra csökkent ugyanabban a kétéves időszakban.
Az olcsóbbá válás fő oka, hogy az összes bolti forgalmon belül a kereskedelmi márkás ásványvizek mennyiségi részaránya 25-ről 36 százalékra emelkedett 2003 május és 2005 május között. Az eladások növekedését az egyébként is alacsony árkategóriába tartozó, kereskedelmi márkás vizek árának csökkenése kísérte. Tavalyelőtt májusban egy liter szénsavas, illetve szénsavmentes kereskedelmi márkás ásványvíz átlagára egyaránt 37 forint volt, idén májusban viszont előbbié 28, utóbbié 31 forintra esett vissza. A forgalom érdekes jellemzője, hogy egyre népszerűbb a szénsavmentes, amelyre az összes eladott ásványvíz egynegyede jut. Az enyhe részaránya mindössze 5 százalék, míg a domináns, szénsavban dús változaté 70 százalék.
Az ízesített ásványvizek iránt mérsékelt a kereslet, és mindössze 1 százalékkal részesednek a teljes forgalomból. Figyelemre méltó, hogy az ízesített ásványvizek között a citrom viszi el a pálmát. Növekvő piaci részesedése az elmúlt tizenkét hónap során eléri a 76 százalékot az ízesített szegmensen belül. Utána a narancs és a szőlő következik, 5 százalék alatti mutatóval. Az ízesített ásványvizek átlagára is csökkent. A szénsavasoké 141 forint/liter-ről két év alatt 98 forint/liter-re esett vissza idén májusra. Ugyanebben az időszakban a szénsavmentes ízesített ásványvizeké 282-ről 244 forintra.
Az ásványvíz két fő beszerzési forrása a hipermarket és a diszkont. Erre a két bolttípusra jut ugyanis az eladások közel kétharmada. (Előbbire 34, utóbbira 29 százalék jut az idei májusi adatok alapján). Tendencia a koncentráció növekedése. Regionálisan legkedveltebb az ásványvíz Budapesten és Pest megyében, ahol az összes ásványvíz 40 százalékát értékesítik. Legkevésbé az ország északkeleti öt megyéjében (Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar) fogy az átlátszó frissítő, a részesedés mindössze 16 százalék.
A palackok mérete szerint legnépszerűbb a másfél literes, amelyre az értékesített mennyiség háromnegyede jut. A kétliteres részaránya egy ötöd, míg a kis kiszerelések közül a fél literes mondhatja magáénak a legnagyobb részesedést - 2 százalékot. Az adatok a 2004 június-2005 május közötti évre vonatkoznak.
Menedzsment Fórum
Kevesebbért többet: növekvő ásványvízfogyasztás
16 forinttal fizetünk kevesebbet egy literért, s egyre szívesebben fogyasztjuk a szénsavmentes ásványvizet, derül ki az ACNielsen Piackutató felméréséből. Az ízesített vizekért nem rajongunk, de ha választani kell, a citromos a tuti.