3p

A Deloitte nemzetközi auditáló-tanácsadó nagyvállalat éves karácsonyi felmérése szerint az egész Európára jellemző negatív gazdasági hangulatra reagálva a vásárlók trükköket vetnek be, hogy a lehető legjobban járjanak karácsonyi ajándékvásárlási körútjaikon.

Hét európai piac mintegy 4000 vásárlójának válaszai alapján úgy tűnik, a várható átlagos karácsonyi költekezés 2004-re 725 euróra csökken a 2003-as 752 euróról. Az ajándékokra költendő összeg megközelítőleg 320 euró lesz a tavalyi 346 euróhoz képest. Lényeges különbségek figyelhetők azonban meg a különböző országok között.

A felmérésbe bevont legtöbb országban még mindig negatívan vélekednek a jelenlegi gazdasági környezetről, kivéve Írországot és az Egyesült Királyságot. A francia, holland, belga és olasz vásárlók különösen borúlátók országaik gazdasági helyzetét illetően. Eközben Európában megoszlanak a vélemények a 2005-re várható gazdasági kilátásokról.

Mindent összevetve a megkérdezettek valamivel több, mint fele bizakodóan tekint a jövő elé. Mivel egész Európában a személyi jövedelem várt növekedése a karácsonyi költekezés legfőbb mozgatórugója, ez jelentős hatással lehet az év végi vásárlásra is. Mindezzel ellentétben az idén karácsonyra szánt összegek számos országban alacsonyabbak, mint tavaly.

A felmérésben szereplő országok vásárlói az utolsó pillanatig kivárnak a vásárlással a nagyobb kedvezmények reményében, amik akár a 20 százalékot is elérhetik. Az idén jobban körül is néznek majd az emberek, hogy a legjobb áron szerezhessék be az ajándékokat.

A vásárlók csaknem 85 százaléka az internetet használja majd az áruk, valamint a bevásárlóhelyek felderítésére és az árak összehasonlítására, bár végül csak 58 százalék vásárol fog a neten vásárolni. Következésképpen kevesebb lesz a vásárló a boltokban. Továbbá a megkérdezett vásárlók 45 százaléka fel kívánja használni törzsvásárlói kártyáját a karácsonyi vásárlókörút során. A hét vizsgált országban az idén népszerűek az ajándékutalványok.

Kiéleződnek a különbségek a különböző generációk vásárlási kedvét illetően: az X generáció (25-40) a legoptimistább, és valóban, a tavalyihoz képest 26 százalékkal nőtt a vásárlóerejük a felmérésben szereplő országokban. Az X generáció előszeretettel finanszírozza karácsonyi vásárlási lázát kölcsönökből, csaknem 10 százalékuk hitelt is kész felvenni erre a célra.

A felnőttek esetében idén ismét a ruházati cikkek szerepelnek a lista élén, míg a DVD-k, CD-k és könyvek jó helyen állnak azon ajándékok között, amelyeket az emberek kapni szeretnének, és azok között is, amelyeket ténylegesen meg is kapnak. A kozmetikai és illatszerek is népszerűek, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek a felnőttek kívánságlistáin a negyedik helyen szerepelnek Európában.

(Menedzsment Fórum)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!