Hét európai piac mintegy 4000 vásárlójának válaszai alapján úgy tűnik, a várható átlagos karácsonyi költekezés 2004-re 725 euróra csökken a 2003-as 752 euróról. Az ajándékokra költendő összeg megközelítőleg 320 euró lesz a tavalyi 346 euróhoz képest. Lényeges különbségek figyelhetők azonban meg a különböző országok között.
A felmérésbe bevont legtöbb országban még mindig negatívan vélekednek a jelenlegi gazdasági környezetről, kivéve Írországot és az Egyesült Királyságot. A francia, holland, belga és olasz vásárlók különösen borúlátók országaik gazdasági helyzetét illetően. Eközben Európában megoszlanak a vélemények a 2005-re várható gazdasági kilátásokról.
Mindent összevetve a megkérdezettek valamivel több, mint fele bizakodóan tekint a jövő elé. Mivel egész Európában a személyi jövedelem várt növekedése a karácsonyi költekezés legfőbb mozgatórugója, ez jelentős hatással lehet az év végi vásárlásra is. Mindezzel ellentétben az idén karácsonyra szánt összegek számos országban alacsonyabbak, mint tavaly.
A felmérésben szereplő országok vásárlói az utolsó pillanatig kivárnak a vásárlással a nagyobb kedvezmények reményében, amik akár a 20 százalékot is elérhetik. Az idén jobban körül is néznek majd az emberek, hogy a legjobb áron szerezhessék be az ajándékokat.
A vásárlók csaknem 85 százaléka az internetet használja majd az áruk, valamint a bevásárlóhelyek felderítésére és az árak összehasonlítására, bár végül csak 58 százalék vásárol fog a neten vásárolni. Következésképpen kevesebb lesz a vásárló a boltokban. Továbbá a megkérdezett vásárlók 45 százaléka fel kívánja használni törzsvásárlói kártyáját a karácsonyi vásárlókörút során. A hét vizsgált országban az idén népszerűek az ajándékutalványok.
Kiéleződnek a különbségek a különböző generációk vásárlási kedvét illetően: az X generáció (25-40) a legoptimistább, és valóban, a tavalyihoz képest 26 százalékkal nőtt a vásárlóerejük a felmérésben szereplő országokban. Az X generáció előszeretettel finanszírozza karácsonyi vásárlási lázát kölcsönökből, csaknem 10 százalékuk hitelt is kész felvenni erre a célra.
A felnőttek esetében idén ismét a ruházati cikkek szerepelnek a lista élén, míg a DVD-k, CD-k és könyvek jó helyen állnak azon ajándékok között, amelyeket az emberek kapni szeretnének, és azok között is, amelyeket ténylegesen meg is kapnak. A kozmetikai és illatszerek is népszerűek, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek a felnőttek kívánságlistáin a negyedik helyen szerepelnek Európában.
(Menedzsment Fórum)
Kevesebből, de trükkösebben vásárolnak idén karácsonykor
A Deloitte nemzetközi auditáló-tanácsadó nagyvállalat éves karácsonyi felmérése szerint az egész Európára jellemző negatív gazdasági hangulatra reagálva a vásárlók trükköket vetnek be, hogy a lehető legjobban járjanak karácsonyi ajándékvásárlási körútjaikon.