Guruló raktárak
A logisztikai és szállítmányozási feladatok elvégzésénél a tervezhetőség az egyik legnagyobb fegyver. A multinacionális és magyar kereskedelmi láncok többségének ellátásánál azonban éppen ennek a fegyvernek csorbul ki az éle. A speditőrök és szállítmányozók véleménye szerint jellemző probléma, hogy igen szűken mérték az áruátvételi kapacitásokat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy-egy elosztó raktár, vagy áruház 2-3 helyen képes fogadni a beérkező termékeket. Ráadásul ennek a ténynek a figyelmen kívül hagyásával viszonylag szűkre szabták a fogadási időket - 06-tól 4 óráig - is.
Ha figyelembe vesszük, hogy ezek az egységek naponta mintegy 100 teherautót fogadnak, amelyeknek lerakodási ideje ellenőrzéssel és dokumentálással együtt 35-40 perc, nyilvánvalóvá válik a helyzet.
Külön élménybeszámolók szólnak arról a multiról, akinek mindössze két fogadó, és egy kiadó kapuja van, mindez megfejelve a köztes raktározási kapacitás hiányával is. Ennek köszönhetően a termékek szinte egyenesen a teherautókról a polcokra mennek. Az elbeszélések itt gyakorta 6-8 órás várakozási időket emlegetnek, de előfordult már 12- 14 órás is. Ebben az esetben a szakemberek szerint a cég nem tesz mást, mint a szállításra szolgáló teherjárműveket egyszerűen guruló köztes raktárnak használja.
A probléma minden esetben ugyanoda vezethető vissza. Ezeknek az áruházaknak, raktáraknak már a tervezésnél túl szűk áruátvételi és köztes raktározási keresztmetszetet terveztek, és az építés folyamán sem módosítottak a terveken. Pedig - különösen a nyugatról betelepült multiknak - rendelkezésre álltak a Lajtán túl épített áruházak és raktárak tapasztalatai. Ráadásul nem is kell túl messzire menni, hiszen az egyik nálunk is jelen lévő muftinál Bécsben 2530 árufogadó kapu is várja a kamionokat.
Ki fizeti a révészt?
Miközben mind többet hallani a logisztika és a szállítmányozás fejlődéséről, vannak olyan problémák amelyekről bárkomoly gondot jelentenek nem illik beszélni.