Gondoskodás és hírnév
Az outplacement alkalmazása kiadással jár a munkaadónak, ám ez korántsem tekinthető egyszerű kiadási tételnek, ugyanis sok, közvetlenül nem látható haszonnal jár. Természetesen nem kell valami idealisztikus dologra gondolni, a cégek elemi érdeke, hogy hírnevüket megőrizzék.
A felmondást kevésbé negatívan élik meg azok, akik úgy érzik, nem hagyta őket cserben a vállalat. Ennek eredményeként sok esetben nem rossz hírek terjednek majd a vállalatról, megnehezítve a későbbi munkaerő-toborzást hanem mint gondoskodó vállalkozás kerülhet a köztudatba. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az alkalmazottak és ismerőseik egyben ügyfelek is lehetnek. Ha tehát a cég nem felelősen bánik velük, kialakulhat az erős negatív előítélet a vállalattal szemben.
Fontos, hogy az elbocsátásokat az összes dolgozó megéli, még akkor is, ha ő maga közvetlenül nem érintett. Ha a vezetés nem korrekt és segítőkész, a cégnél növekedhet a fluktuáció, megromolhat a vállalati légkör, nyugtalanság és stressz fog uralkodni. Mindezek pedig erősen lerontják a teljesítményt.
Az elbocsátott alkalmazott háta mögött gyakran több éves munkaviszony és magasabb pozíció van - vagyis túl sokat tud. Ha úgy érzi, inkorrekt volt vele korábbi cége, később ő sem lesz lojális. Ha ugyanabban az ágazatban egy másik cég alkalmazottja lesz, biztos, hogy visszaél a cégről szerzett tudásával.
Miért nem terjed?
Sok cég spórolja meg a szolgáltatás díjait. A tanácsadó cégek ugyanis természetesen megkérik az outplacement árát. A szolgáltatás ára itthon jelenleg 75 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet, a tartalmi elemektől függően, míg az egyéni (felsővezetői) díja milliós nagyságrendű.
Több tanácsadó cég azonban nem fix tarifákon dolgozik, hanem a kliens éves jövedelmének bizonyos (általában 15) százalékát számolja fel, így az outplacement díja több is lehet. Hiába, az image javításáért illetve a szociális érzékenység kimutatásáért az outplacement alkalmazásakor is a kasszába kell nyúlni.
Kirúgás, Elbocsátás, Outplacment?
A dolgozói létszám csökkentésének vannak humánus és kevésbé humánus módszerei. Ez utóbbi talán furcsán hangzik, mégis az outplacement ez a majd fél évszázados múltra visszatekintő módszer ezt próbálja megvalósítani. Mint szakemberek kiemelik ennek számos előnye lehet, mind a belső hangulatra, mind a cég hírnevére.