Nő a flottavásárlások aránya, ami jó hír, rossz viszont, hogy szűkülő piacon. Az első kilenc hónapban forgalomba helyezett 118 ezer új személyautó 8,2 százalékos mínuszt jelent, kishaszonjárművekből pedig 15,5 ezer kelt el, a JATO adatai szerint ez 2,1 százalékos növekedés tavalyhoz képest.
A lakossági vásárlások viszszaesése önmagában még nem ijesztő, mert a piacnak ezt a részét inkább a csábító hitelek, mint a tényleges igények hajtották. Fontos gazdasági hőmérő viszont a vállalkozások által preferált kishaszonjárművek forgalma, amely az első fél évben még 7,4 százalékos növekedést mutatott, októberre azonban harmadára lassult a tempó, és már az egykor stabilnak látszó flottavásárlói kör is szűkül, hiszen a cégek egyre takarékosabbak: hosszabb ideig használják az autókat.
Gazdaságossági szempontból hátrányos túlságosan sokáig futtatni a kocsikat, ám napjainkban nem annyira a hosszú távú számítások, mint inkább a pillanatnyi helyzet határozza meg a beruházási döntéseket, ezért általában egy-másfél, olykor két évvel meghosszabbítják a futamidőket.
Rossz jelzés az ügyfeleknek, hogy a flottavásárlókért folytatott harcban durvulnak az eszközök: a költségcsökkentő hadjáratban egyre gyakrabban megtörténik, hogy a szolgáltatók - a szerződésektől eltérően - nem márkaszervizben és nem eredeti alkatrészekkel javítják a bérelt autókat.
A futamidő hosszabbítása mellett a cégek másik spórolási módszere az, hogy kisebb, kevésbé kényelmes és biztonságos, olcsóbb modellre váltanak. Vannak olyan vállalkozások, amelyek 10-15 éves kocsikkal dolgoznak. A fix összegű havidíjas bérleteknél is előfordulhatnak meglepetések, mert a rendkívüli kiadásokat, például az indokolatlanul gyakori és magas szervizszámlákat behajtják a bérlőn - számol be a Népszabadság.