Az amerikai Paice LLC azt kéri az ország hatóságaitól, hogy tiltsák meg a Toyota hibridautóinak bevitelét az országba, mivel a cég megsértette egyik szabadalmát. Ha igazat adnak a vállalatnak, az érzékenyen érintheti a japán autógyárat, hiszen egyik legnagyobb piacát veszítené el.
Lopták a találmányt?
A Paice 2005-ben egyszer már beperelte a Toyotát amiatt, hogy az ő egyik találmányát használják a Priusnál, a Highlander hibrid verziójánál és a Lexus egyik modelljénél. Akkor a bíróság az amerikai cégnek adott igazat. Most a Paice azt állítja, hogy néhány új modellhez ugyanezt a találmányt "lopták el" a japánok, így például a harmadik generációs Priusban és néhány további Lexusban is az ő találmányuk van.
A korábbi bírósági döntés egyébként 4,3 millió dolláros kártérítésre kötelezte a japán gyártót, azonban elutasította a Paice azon kérését, hogy állítsa le a kifogásolt modellek árusítását. Helyette azt írta elő, hogy jogdíjat fizessen a Paice-nek minden eladott autó után: a második generációs Prius esetében az ár 0,48 százalékát, a Highlander után 0,32 százalékot, a Lexus esetében pedig 0,26 százalékot. Ez a döntés idén tavasszal született meg, a Toyota azonban fellebbezett ellene, így egyelőre nincs végleges ítélet.
"Jelenleg a Toyota hibridautói még a piacon vannak, és őszintén szólva meglepne, ha leállítanák az értékesítést" - vélekedik Ed Kim, az AutoPacific elemzője. "A Toyota előrelátó cég, csodálkoznék, ha nem készültek volna fel előzetesen hasonló problémákra" - teszi hozzá.
A Paice szerint ugyanakkor a Toyota semmilyen változtatást nem hajtott végre az alkatrészen 2005 óta, lényegében most is ugyanazt a találmányt használják, amit idén tavasszal nekik ítélt a bíróság. A cég beadott egy másik keresetet is egy texasi bíróságon, melyben szintén a hibrid Toyoták egyik alkatrészét kifogásolják. A hírek szerint október elejére várható a tárgyalás abban az ügyben.
Évek múlva lehet csak eredmény
A Paice most azért fodult a Kereskedelmi Hivatalhoz, mert elvileg az ő feladatuk, hogy megvédjék az amerikai vállalatok találmányait, illetve óvják a piacot a tisztességtelen magatartástól. A hivatalnak kötelessége kivizsgálni a panaszt 15 hónapon belül, akkor derülhet ki, mi lesz az ügy folytatása.
Bírósági döntés nélkül viszont nem kötelezhetik semmire a Toyotát, még kártérítést sem fizettethetnek velük. A japán autógyár szóvivője egyelőre nem kívánta kommentálni a vizsgálattal kapcsolatos híreket.
Ahhoz, hogy a Paice meggyőzze a Kereskedelmi Hivatalt, be kell bizonyítania, hogy van saját piaca Amerikán belül, amit meg akar védeni a Toyotával szemben. Beadványában a cég azt hangsúlyozta, hogy "jelentős befektetéseket" fordított termékeinek szállítására, illetve fejlesztésére.
A Toyota 2000-ben mutatta be a Priust az amerikai piacon, azóta a cég összesen 1,1 millió darab hibridautót adott el az Egyesült Államokban, amiből 750 ezer darab Prius volt. Az első hibrid modellt egyébként 1997-ben mutatták be Japánban. A cég a 2010-es évek elejére évi egymillió darabot szeretne eladni vegyesen üzemanyaggal és árammal működő autókból.
A mostani egyébként nem az első per a Toyota ellen Amerikában; korábban a Solomon technologies nevű cég kifogásolta, hogy a cég hibridautóinak váltója az ő találmányukon alapul.
Menedzsment Fórum