3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szabadalmi botrányba keveredhet Amerikában a Toyota, mely a világ legnagyobb hibridautó-gyártója - adta hírül a Bloomberg. Egy cég bepanaszolta a japán autógyárat az Amerikai Kereskedelmi Hivatalnál, és azt kéri, hogy tiltsák meg a Prius és más hibrid modellek importját.

Az amerikai Paice LLC azt kéri az ország hatóságaitól, hogy tiltsák meg a Toyota hibridautóinak bevitelét az országba, mivel a cég megsértette egyik szabadalmát. Ha igazat adnak a vállalatnak, az érzékenyen érintheti a japán autógyárat, hiszen egyik legnagyobb piacát veszítené el.

Lopták a találmányt?

A Paice 2005-ben egyszer már beperelte a Toyotát amiatt, hogy az ő egyik találmányát használják a Priusnál, a Highlander hibrid verziójánál és a Lexus egyik modelljénél. Akkor a bíróság az amerikai cégnek adott igazat. Most a Paice azt állítja, hogy néhány új modellhez ugyanezt a találmányt "lopták el" a japánok, így például a harmadik generációs Priusban és néhány további Lexusban is az ő találmányuk van.

A korábbi bírósági döntés egyébként 4,3 millió dolláros kártérítésre kötelezte a japán gyártót, azonban elutasította a Paice azon kérését, hogy állítsa le a kifogásolt modellek árusítását. Helyette azt írta elő, hogy jogdíjat fizessen a Paice-nek minden eladott autó után: a második generációs Prius esetében az ár 0,48 százalékát, a Highlander után 0,32 százalékot, a Lexus esetében pedig 0,26 százalékot. Ez a döntés idén tavasszal született meg, a Toyota azonban fellebbezett ellene, így egyelőre nincs végleges ítélet.

"Jelenleg a Toyota hibridautói még a piacon vannak, és őszintén szólva meglepne, ha leállítanák az értékesítést" - vélekedik Ed Kim, az AutoPacific elemzője. "A Toyota előrelátó cég, csodálkoznék, ha nem készültek volna fel előzetesen hasonló problémákra" - teszi hozzá.

A Paice szerint ugyanakkor a Toyota semmilyen változtatást nem hajtott végre az alkatrészen 2005 óta, lényegében most is ugyanazt a találmányt használják, amit idén tavasszal nekik ítélt a bíróság. A cég beadott egy másik keresetet is egy texasi bíróságon, melyben szintén a hibrid Toyoták egyik alkatrészét kifogásolják. A hírek szerint október elejére várható a tárgyalás abban az ügyben.

Évek múlva lehet csak eredmény

A Paice most azért fodult a Kereskedelmi Hivatalhoz, mert elvileg az ő feladatuk, hogy megvédjék az amerikai vállalatok találmányait, illetve óvják a piacot a tisztességtelen magatartástól. A hivatalnak kötelessége kivizsgálni a panaszt 15 hónapon belül, akkor derülhet ki, mi lesz az ügy folytatása.

Bírósági döntés nélkül viszont nem kötelezhetik semmire a Toyotát, még kártérítést sem fizettethetnek velük. A japán autógyár szóvivője egyelőre nem kívánta kommentálni a vizsgálattal kapcsolatos híreket.

Ahhoz, hogy a Paice meggyőzze a Kereskedelmi Hivatalt, be kell bizonyítania, hogy van saját piaca Amerikán belül, amit meg akar védeni a Toyotával szemben. Beadványában a cég azt hangsúlyozta, hogy "jelentős befektetéseket" fordított termékeinek szállítására, illetve fejlesztésére.

A Toyota 2000-ben mutatta be a Priust az amerikai piacon, azóta a cég összesen 1,1 millió darab hibridautót adott el az Egyesült Államokban, amiből 750 ezer darab Prius volt. Az első hibrid modellt egyébként 1997-ben mutatták be Japánban. A cég a 2010-es évek elejére évi egymillió darabot szeretne eladni vegyesen üzemanyaggal és árammal működő autókból.

A mostani egyébként nem az első per a Toyota ellen Amerikában; korábban a Solomon technologies nevű cég kifogásolta, hogy a cég hibridautóinak váltója az ő találmányukon alapul.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!